Cukinia tak samo jak arbuz, ogórek, czy melon należy do rodziny dyniowatych o czym świadczy chociażby nazwa warzywa, pochodząca od włoskiego słowa „zucca” oznaczającego nic innego jak właśnie… Dynię. Cukinia jest lekkostrawna, dobrze wpływa na odchudzanie. Ponadto jest bogata w witaminy A, B i C oraz liczne składniki mineralne. Cukinia spożywana może być na surowo, grillowana, gotowana na parze oraz zapiekana w piekarniku.

Ojczyzną cukinii jest Meksyk oraz tereny Ameryki Południowej. Uprawia się ją głównie w krajach śródziemnomorskich, ale ze względu na jej wysoką odporność na choroby i szkodniki oraz szerokie zastosowanie kulinarne zaczyna też coraz częściej być hodowana w naszych ogródkach. Wymaga żyznej, próchniczej i zasobnej w wodę gleby, ale za to nie wymaga oprysków.

Cukinia – jakie ma wartości odżywcze (na 100 g)?

  • Wartość energetyczna (kcal) 16
  • Tłuszcz 0,3 g
  • Cholesterol 0 mg
  • Sód 8 mg
  • Potas 261 mg
  • Węglowodany 3,1 g
  • Białko 1,2 g
  • Cukinia IG 15

Cukinia – rodzaje

Cukinia na naszym rynku dostępna jest w dwóch kolorach. Odmiana żółta charakteryzuje się delikatniejszym smakiem. Odmiana zielona natomiast posiada twardszą skórkę, która nie rozgotowuje się tak szybko jak w przypadku żółtej. W Polsce cukinię chętnie przygotowujemy na grillu, szczególnie w formie szaszłyków z mięsem.Szpilki patyczki do szaszłyków ze stali nierdzewnej tescoma

Czy cukinia jest zdrowa?

Cukinia to warzywo przede wszystkim smaczne, ale czy jest zdrowa? Warzywo jest źródłem witaminy A, odpowiedzialnej za dobry wzrok i utrzymanie odporności organizmu. Ponadto zawiera też witaminę B, dzięki której pozytywnie wpływa na pracę układu nerwowego, a także mózgu. Dodatkowo zawiera witaminę C, która odpowiada za przyswajanie żelaza, kondycję dziąseł i zębów oraz rozwój i regenerację tkanek. Cukinia polecana jest w diecie przeciwnowotworowej, zapobiega występowaniu raka żołądka, wątroby czy jelit. Warzywo charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym, przez co zalecane jest dla osób cierpiących na cukrzycę. Smaczną i zdrową propozycją dania jest zdecydowanie makaron z cukinii, przygotowany za pomocą obieraczki julienne.

Temperówka obieraczka do julienne Microplane

Makaron z cukinii i marchewki jest smaczny i zdrowy!

Cukinia a odchudzanie – ile ma kalorii?

Cukinia jest lekkostrawna i polecana osobom na diecie. 100 g warzywa zawiera zaledwie 40 kcal. Ponadto cukinia charakteryzuje się niską zawartością tłuszczu. Dodatkowo warzywo zapobiega zakwaszaniu się organizmu, dzięki czemu pozytywnie wpływa na procesy trawienne i usuwa zbędne produkty przemiany materii.

Cukinia – kiedy sezon?

Sezon na cukinię przypada w drugiej połowie lata, czyli w sierpniu. Warzywo rośnie na długość od 20 do 60 cm. Niezależnie od tego jak chcemy przygotować cukinię, wykorzystujemy tylko jej część. Pamiętajcie, aby wyciąć środek, za pomocą nożyka do wydrążania cukinii. Warto przemycić cukinię do wielu sierpniowych dań, ponieważ sezon na to warzywo nie trwa długo. Im cukinia starsza tym twardsza, bardziej gumiasta i łykowata.Nożyk do wydrążania nasion cukinii ze stali nierdzewnej

Cukinia  – przechowywanie

Cukinia przechowywana powinna być w chłodnym i suchym miejscu. Najkorzystniejsze dla niej warunki to te w okolicach 10 stopni Celsjusza. Zapewnienie odpowiedniej temperatury i ochrona przed wilgocią sprawią, że warzywo zachowa świeżość nawet do kilku tygodni. Cukinia trzymana w lodówce może stracić smak.  Natomiast przechowywana w towarzystwie innych owoców czy warzyw, szczególnie tych wydzielających etylen, znacznie skraca jej okres przydatności do spożycia. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o poprawnych przechowywaniu owoców i warzyw, polecam Wam artykuł o tym!

Ocena: 5.0/5. Oddano 1 głos.
Please wait...