Pomidory w naszej diecie pełnią bardzo ważną rolę, dlatego warto jeść je pod różnymi postaciami! Jakie właściwie witaminy ma pomidor, jakie są jakie właściwości odżywcze i lecznicze? Przekonaj się, że pomidory mają niebagatelny wpływ na nasze zdrowie i zajadaj je z jeszcze większą chęcią!

Zarówno świeże, jak i nieco przetworzone pomidory smakują świetnie, ale są również źródłem cennych składników odżywczych. Czy pomidory są zdrowe? Bez wątpienia tak! Są bogate w potas, niskokaloryczne i doskonałe na odchudzanie, usprawniają trawienie, podnoszą odporność organizmu, a nawet nawilżają naszą skórę! A to tylko niektóre niektóre z ich zalet. Idealne jako składnik sałatek, w formie przecieru do zupy lub pod postacią soku czy sosu pomidorowego do makaronu.

Pomidor to owoc czy warzywo?

Zanim przejdę do wymieniania zdrowotnych właściwości pomidora, muszę najpierw rozwiązać odwieczny problem: czy pomidor to owoc? Jak to w końcu jest? Dla większości z nas był zawsze warzywem, dodawanym do wieloskładnikowej sałatki czy kładzionym na kanapkę wraz z plasterkami ogórka. Spożywany zawsze w towarzystwie innych warzyw, a nie owoców. Wykorzystywany do obiadu i dań wytrawnych, a nie słodkich deserów. Więc dlaczego botanicy tak uparcie twierdzą, ze pomidor jest owocem?

Pojemnik szklany do warzyw LuminarcSpór ten może rozwiązać stwierdzenie łączące dwa określenia: pomidor to warzywo o jadalnych owocach. Botanicy twierdzą, że pomidory to wielonasienne, mięsiste jagody. To, że powszechnie jest zaliczany do warzyw wynika z jego przeznaczenia – niska zawartość cukru sprawia, że z chęcią dodajemy go do obiadowych dań i warzywnych sałatek. Co ciekawe, Amerykanie poradzili sobie z tym „problemem” i wprowadzili ustawę (dla celów podatkowych), która klasyfikuje pomidora jako warzywo.

Witaminy zawarte w pomidorach

Witaminy zawarte w pomidorze to przede wszystkim witamina C, która wzmacnia odporność naszego organizmu, a także przyspiesza proces gojenia się wszelkich ran. Nie braknie tu również cennych witamin z grupy B (wpływają pozytywnie na układ nerwowy) witaminy K (zapobiega zakrzepom krwi) oraz PP (ma wpływ na metabolizm cukru we krwi). Jakie jeszcze witaminy zawiera pomidor? Zjedzenie jednego, dużego warzywa dostarcza nam 25% dziennego zapotrzebowania na witaminę młodości, czyli wit. E. Pomidor zawiera także beta-karoten odpowiedzialny za neutralizację wolnych rodników.

Butelka na przetwory typu weck

Pomidor to zarówno witaminy, jak i składniki mineralne

Przy całym tym bogactwie witamin, pomidory zawierają także dobroczynne składniki mineralne. Znane są przede wszystkim z wysokiej zawartości potasu, ale nie braknie tu także wapnia, fosforu, magnezu, żelaza, sodu oraz cynku.

Pomidory, czyli cenne źródło potasu

Pomidory są bardzo cennym i wydajnym źródłem potasu – składnika niezastąpionego w diecie każdego z nas. Potas znakomicie wpływa na proces dotlenienia mózgu, poprawia koncentrację, relaksuje układ nerwowy i pomaga walczyć ze stresem, a także zmniejsza napięcie mięśniowe. Jego niedobór może powodować zatrzymanie wody w organizmie, puchnięcie rąk i nóg czy też chroniczne zmęczenie.

Nóż do warzyw i owoców Starke

Pomidory doskonałe na odchudzanie

Niska zawartość kaloryczna pomidorów przy jednoczesnym wysokim wskaźniku składników odżywczych sprawia, że okazują się szczególnie przydatne wszystkim, którzy dbają o zdrową i wysportowaną sylwetkę. Warto więc jak najczęściej korzystać z naturalnych dobrodziejstw, sięgając po zwykłą kanapkę czy sałatkę z pomidorem, zupę pomidorową, makaron razowy z sosem lub dietetyczną zapiekankę w stylu włoskim.

Czy pomidory są szkodliwe?

Tak lubiane połączenie pomidora z białym twarogiem może być szkodliwe – zawarte w tym warzywie kwasy wchodzą w reakcję z wapniem, tworząc krystaliczne struktury, które odkładają się w stawach i mogą przyczyniać się do ich schorzeń.

Miski plastikowe BranqIstnieje również teoria, że niezdrowe jest łączenie pomidora z ogórkiem – faktycznie obecność ogórka źle wpływa na wchłanianie witaminy C z pomidorów, nie jest to jednak szkodliwe dla organizmu, a po prostu nie pozwala na optymalne wykorzystanie wartości warzywa. Jeżeli nie jest to więc nasza jedyna forma spożywania pomidorów, nie musimy się jej całkowicie wystrzegać.

Pomidor ma cenne właściwości lecznicze, ale nie powinien być spożywany przez:
  • alergików,
  • karmiące mamy,
  • chorych na dnę moczanową,
  • chorych na reumatoidalne zapalenie stawów,
  • osoby ze skłonnością do zgagi.

Właściwości zdrowotne pomidora:

  • Zawarty w pomidorach błonnik zapewnia lepsze trawienie, dlatego warzywa te pozytywnie wpływają na funkcjonowanie naszego układu trawiennego.
  • Pomidory mają również właściwości kosmetyczne – zawarta w nich witamina C zapewnia lepsze dotlenienie naczyń krwionośnych, a witamina A oraz E ujędrniają i nawilżają skórę. Maseczki i kosmetyki z wyciągiem z pomidorów mają na celu załagodzenie wyprysków i wyrównanie kolorytu skóry.
  • Pomidory mają również zalety wynikające z zawartości likopenu, który zapewnia nam naturalną ochronę przed promieniowaniem ultrafioletowym – neutralizuje szkodliwe działanie promieni słonecznych.
  • Badania dowodzą, że likopen zmniejsza również ryzyko rozwoju raka prostaty u panów i raka szyjki macicy u pań. Jedzenie pomidor ma zatem działanie antynowotworowe.
  • Ze względu na sporą zawartość wody, pomidory nie tylko gaszą pragnienie, ale i działają moczopędnie. Dzięki temu są w stanie obniżyć ciśnienie krwi. Dobroczynny wpływ na pracę serca wykazuje również potas.
  • Pomidor ma właściwości lecznicze, które warto docenić w okresie jesienno-zimowym, gdy wzrasta podatność na infekcje organizmu. Pomidor to przede wszystkim witamina C, która wzmacnia nasz organizm.

I jak? Pewnie przekonałam Cię do częstszego jedzenia pomidorów! Wybierz zatem dojrzałe okazy, chwyć za nóż do warzyw , pokrój pomidora w plasterki i ułóż na kanapce. Z kolei warzywa pokrojone w kostkę będą świetnym dodatkiem to świeżej i lekkiej sałatki. Polane sosem składniki wymieszasz za pomocą łyżek do sałatek.

Słoiki na przetwory FruitMniejsze pomidorki koktajlowe to doskonała przekąska – smaczna i zdrowa Zapakuj taką porcję warzyw do pojemnika hermetycznego i zabierz ze sobą do pracy lub wręcz dzieciom do szkoły. Z soczystych i dojrzałych pomidorów możesz również przygotować domowy przecier, sok lub sos pomidorowy. Takie wyroby przechowuj w słoiku na przetwory lub w butelce na soki. Próbuj pomidora pod różnymi postaciami!

Ocena: 5.0/5. Oddano 2 głosy.
Please wait...