Coraz więcej osób decyduje się na ograniczenie ilości spożywanego mięsa. Niektórzy rezygnują z niego w całości i przechodzą na dietę wegetariańską. Niezależnie od tego, którą z dróg wybierzemy, w każdym przypadku powinniśmy wiedzieć, czym można zastąpić mięso. Tylko w ten sposób nasz jadłospis pozostanie zbilansowany oraz bezpieczny i korzystny dla naszego zdrowia. Jak wygląda w takim razie dieta wegetariańska i jakie zamienniki mięsa wykorzystuje?

Chęć ograniczenia lub całkowitego zrezygnowania ze spożywania mięsa podyktowana jest wieloma różnymi powodami. Najczęściej są to względy ideologiczne oraz ekologiczne. Czasami przejście na dietę wegetariańską ma także podłoże zdrowotne. Jeżeli Ty również rozważasz wprowadzenie takich zmian w swoim życiu, z pewnością interesuje Cię, czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej. Na to oraz wiele innych pytań odpowiadamy poniżej!

Reklama

Dieta wegetariańska zasady

Sposób odżywiania określany jako wegetarianizm polega na wyeliminowaniu ze swojej codziennej diety mięsa zwierzęcego. Dieta wegetariańska jest więc oparta przede wszystkim na produktach roślinnych. Bardziej radykalną formę wegetarianizmu stanowi weganizm, który wyklucza także wszystkie produkty odzwierzęce, takie jak jaja, masło oraz nabiał.

Jeżeli słyszymy często pojawiające się pytanie: „dieta wegetariańska co jeść?”, odpowiedź brzmi – to zależy. Dlaczego? Ponieważ dieta wegetariańska może występować w kilku różnych odmianach. Najpopularniejsze z nich to:

  • Laktoowowegetarianizm – poza produktami roślinnymi dopuszcza także jedzenie nabiału i jaj.
  • Laktowegetarianizm – dieta nie zezwala na jedzenie mięsa, ryb, drobiu i jaj, ale pozwala na spożywanie mleka i jego przetworów.
  • Pescowegetarianizm – jadłospis pescowegetarian wyklucza mięso i drób. Zezwala jednak na ryby.
  • Fleksitarianizm – to dieta określana jako półwegetariańska, która opiera się przede wszystkim na produktach roślinnych. Mięso, ryby drób i nabiał mogą być spożywane wyłącznie okazjonalnie, poza domem i w niewielkich ilościach.
  • Weganizm – wspomniany już wcześniej, uznawany za najbardziej radykalną formę wegetarianizmu. Weganizm wyklucza nie tylko mięso, ryby i drób, ale także wszystkie inne produkty pochodzenia zwierzęcego, nawet miód.

Zmiany w stylu żywienia mogą pociągać za sobą konieczność zmian w organizacji kuchni. Do przyrządzania dań wegetariańskich wciąż będą nam jednak niezbędne te same, podstawowe naczynia – garnki i patelnie. Takie jak patelnie Zwilling, czy zestaw garnków Zwieger. W szybkim i precyzyjnym krojeniu warzyw, ryb, ziół, orzechów pomogą nam natomiast ostre i poręczne noże. W tym miejscu na szczególną uwagę zasługują noże Zwilling.

Dlaczego trzeba zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej?

Zanim skoncentrujemy się na tym, czym zastąpić mięso w diecie, wskażemy, dlaczego warto i trzeba to zrobić!

Mimo że mięso zawiera dużo niezdrowego tłuszczu, jest jednocześnie źródłem wielu cennych, dobroczynnych składników, które są potrzebne naszemu organizmowi w codziennym funkcjonowaniu. Mięso dostarcza nam przede wszystkim białka oraz żelaza – tutaj pod względem ich ilości jest bezkonkurencyjne. Znajdziemy w nim ponadto witaminy z grupy B, fosfor, cynk, miedź, siarkę, czy magnez.



Patelnie Zwilling: 1. Vitality; 2. grillowa żeliwna; 3. Zwilling Vitality Saute; 4. wok Zwilling Plus

Osoby, które rozważają wyeliminowanie mięsa z diety, powinny więc bardzo dobrze zaplanować swój jadłospis. Muszą zostać uwzględnione w nim takie składniki,  które uzupełnią wszystkie braki witamin i minerałów, dostarczane do tej pory w mięsie. Przejście na wegetarianizm warto dlatego skonsultować z dietetykiem.

Czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej? Roślinne zamienniki mięsa

Do najpopularniejszych roślinnych zamienników mięsa w diecie wegetariańskiej zalicza się przede wszystkim:

  • soję,
  • grzyby,
  • cukinię,
  • bakłażan,
  • seitan,
  • ciecierzycę,
  • fasolę,
  • soczewicę,
  • groch.

W serii Zwieger Vitality znajdziemy naczynia, które pozwolą nam na sprawne i proste przyrządzanie rozmaitych dań z wykorzystaniem właśnie tych składników!

Pamiętajmy jednak, że jeżeli planujemy zostać wegetarianami ze względów zdrowotnych, słowem klucz powinna stać się dla nas zbilansowana dieta wegetariańska. Zbilansowana, czyli dostarczająca w odpowiedniej ilości wszystkich niezbędnych naszemu organizmowi składników. Również tych, które obecne są w mięsie. Szczególne znaczenie mają w tym miejscu białkowe zamienniki mięsa. Poniżej zamieszczamy dlatego listę produktów, które pozwalają na uzupełnienie niedoborów białka, żelaza, witaminy B oraz pozostałych witamin i minerałów!



Patelnie Zwieger: 1. Visionary; 2. White Stone; 3. Practi Plus; 4. Obsidian

Źródła białka w diecie wegetariańskiej

Źródłem cennego, niezbędnego w diecie każdego z nas białka, są przede wszystkim produkty mleczne i jajka. Znajdziemy je ponadto w orzechach, migdałach, nasionach oraz roślinach strączkowych, zwłaszcza fasoli i ciecierzycy, które powinny stanowić znaczną część diety wegetariańskiej. Dużo wartościowego i łatwo przyswajalnego białka zawiera także soczewica, z której możemy przygotować pyszne burgery! Jeżeli nie chcemy, aby kotlety z burgerów przywierały i przypalały się podczas smażenia, przyda się nam patelnia z powłoką non stick. Są to m.in. patelnie Zwieger.

Białko jest ponadto obecne w produktach sojowych, takich jak tofu i tempeh. Do bardzo popularnych dań przyrządzanych na bazie tofu należy ostatnio tofucznica, będąca odpowiednikiem klasycznej jajecznicy. Smak tofu wspaniale podkreślają dwie podstawowe przyprawy – sól i pieprz. Idealne do ich dozowania będą młynki do soli i pieprzu Peugeot.

Źródła żelaza w diecie wegetariańskiej

Gdzie szukać żelaza? W diecie wegetariańskiej dostarczą go nam m.in. suszone owoce, migdały, pietruszka, soczewica, fasola, brokuły, glony morskie i pokrzywa. Jeżeli chcemy zapewnić prawidłową wchłanialność żelaza, zadbajmy o to, aby łączyć go ze składnikami bogatymi w witaminę C, która usprawnia ten proces. Witaminę C znajdziemy przede wszystkim w cytrusach, czarnej porzeczce, czy papryce. Wiele z tych produktów może zostać wykorzystana w odżywczych sokach lub koktajlach. Zanim jednak wrzucimy je do blendera, rozdrobnijmy je na mniejsze kawałki. Wykorzystamy do tego na przykład noże Zwieger.



Noże Zwieger: 1. Do warzyw i owoców Zwieger Forte; 2. Zwieger Obsidian Santoku; 3. Zwieger Forte uniwersalny; 4. Zwieger Obsidian uniwersalny.

Źródła witaminy B12 w diecie wegetariańskiej

Osoby na diecie wegetariańskiej i wegańskiej powinny zadbać również o kontrolowanie poziomu witaminy B12. Ze względu na to, że naturalnie jest ona dostępna jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego, to właśnie oni pozostają szczególnie narażeni na niedobory tego składnika! W zależności od restrykcyjności diety źródłem witaminy B12 mogą być produkty takie jak jaja, twaróg, ser szwajcarski, jogurty, mleka roślinne (sojowe, migdałowe, kokosowe). W innym przypadku witaminę tę należy przyjmować w formie suplementów.

Źródła kwasów tłuszczowych w diecie wegetariańskiej

Aby uniknąć niedoborów kwasów tłuszczowych, wegetarianie powinni włączyć do swojego jadłospisu orzechy, soję, oleje (sojowe, rzepakowe), a także siemię lniane. Zdrowe tłuszcze są również zawarte w rybach i jajach. Wzbogacenie diety o ten składnik będzie możliwe podczas przyrządzania wielu rozmaitych dań smażonych. Może być to m.in. curry z kalafiora, czy pulpeciki z cukinii. Do tego zadania warto sięgnąć po profesjonalne, nieprzywierające patelnie Zwieger.



Talerze Bolesławiec: 1. dek. 890; 2. dek. 225; 3. dek. 56 – pawie oczka; 5. dek. 487 – jagódki; 5. 166a

Źródła cynku w diecie wegetariańskiej

Źródłem cynku w diecie wegetariańskiej są przede wszystkim produkty zbożowe. Cynk znajdziemy ponadto w nasionach, orzechach i roślinach strączkowych. Wszystkie te składniki możemy wykorzystać do przyrządzenia na przykład warzywnych sałatek, serwowanych na talerzach Bolesławiec.

Źródła wapnia w diecie wegetariańskiej

Najlepsze źródło wapnia stanowią oczywiście produkty mleczne. Jednak w sytuacji, w której chcemy wyeliminować ze swojej diety również nabiał, wapń znajdziemy w mleku sojowym i tofu. Jest on ponadto obecny w warzywach liściastych, przede wszystkim jarmużu, brokułach i kapuście, a także suszonych figach, białej fasoli, czy migdałach.

Źródła jodu w diecie wegetariańskiej

Jodu możemy poszukiwać natomiast w rybach i owocach morza. Gdy jednak nasza dieta wyklucza ich spożywanie, znajdziemy go w algach morskich, soli jodowanej, serze edamskim, orzechach laskowych, brokule czy szpinaku. Algi morskie to produkt, po który z pewnością chętnie sięgną entuzjaści kuchni azjatyckiej. Wykorzystamy je m.in. do makaronu stir fry z warzywami. W kolekcji Zwieger White Stone jest dostępna specjalna patelnia wok, pozwalająca na przygotowanie właśnie takiego dania.

Ocena: 5.0/5. Oddano 1 głos.
Please wait...