Czas zadba膰 o to, by nasze posi艂ki by艂y jak najbardziej warto艣ciowe! Ale jak zdrowo si臋 od偶ywia膰? Odpowied藕 jest prosta: trzeba wiedzie膰 jak zdrowo gotowa膰. Pomog膮 nam w tym parowary i szybkowary, patelnie grillowe i woki, a tak偶e garnki rzymskie. Co kryje si臋 pod tymi nazwami i jak zrobi膰 zdrowy, a przy okazji dietetyczny obiad przy u偶yciu takich naczy艅? Nie tak trudno jak mog艂oby si臋 wydawa膰.

Jeste艣my coraz bardziej zabiegani, a w sklepach pojawia si臋 coraz wi臋cej przetworzonej 偶ywno艣ci. Sprawia to, 偶e do艣膰 cz臋sto si臋gamy po ma艂owarto艣ciowe produkty oraz przygotowujemy posi艂ki 鈥瀗a szybko鈥. A jedzenie powinno by膰 nie tylko przyjemno艣ci膮, ale i paliwem dla naszego organizmu. Dlatego warto postawi膰 na聽zdrowe gotowanie i zaopatrzy膰 si臋 w garnki, kt贸re nam w tym pomog膮. Zdrowa kuchnia wcale nie jest nudna, wr臋cz przeciwnie! Za chwil臋 przekonasz si臋 jak szybko, smacznie i bardzo zdrowo przygotowa膰 warzywa, mi臋so, ryby, ry偶, makaron i wiele innych.

1 Gotowanie na parze w specjalnym garnku

Garnek do gotowania na parze

Przyrz膮dzanie posi艂k贸w na parze聽to jedna z najzdrowszych metod – odpowied藕 na to jak si臋 zdrowo od偶ywia膰! Gotowane dania s膮 nie tylko o wiele zdrowsze, ale i smaczniejsze 鈥 przynajmniej dla mnie. Przygotowane na parze warzywa s膮 j臋drne i soczyste, a nie rozgotowane, co cz臋sto zdarza艂o mi si臋 w przypadku przyrz膮dzania ich tradycyjnym sposobem. Dlaczego znalaz艂o si臋 na mojej li艣cie zdrowych metod przygotowywania potraw? Bo gotowanie na parze ma swoje zalety: pozwala zachowa膰 wi臋kszo艣膰 cennych witamin i minera艂贸w zawartych w produktach spo偶ywczych. Je艣li gotujesz warzywa bezpo艣rednio w wodzie, wiele z tego bogactwa sk艂adnik贸w od偶ywczych pozostaje w garnku.

Garnki do gotowania na parze to specjali艣ci w przygotowywaniu lekkostrawnych, zdrowych i wyj膮tkowo smacznych potraw. Odk膮d sama sta艂am si臋 posiadaczk膮 takie parowaru, gotuj臋 w nim bardzo cz臋sto i to niemal偶e wszystko: broku艂y, kalafior, zwyk艂e i s艂odkie ziemniaki, marchewk臋 i pietruszk臋, cukini臋, seler, a tak偶e filet z kurczaka. Przyrz膮dzanie mi臋s na parze to 艣wietna alternatywa dla ociekaj膮cego t艂uszczem sma偶enia. Koniec z b贸lami brzucha po ci臋偶kostrawnych posi艂kach! Gotowanie w parowarze聽to聽tak偶e 艣wietne rozwi膮zanie przy przyrz膮dzaniu posi艂k贸w dla ma艂ych dzieci. Nie potrzeba specjalistycznej wiedzy, by korzysta膰 z parowaru, wystarcz膮 ch臋ci i kilka wskaz贸wek.

Je艣li nie posiadasz jeszcze specjalnego garnka, a chcesz wypr贸bowa膰 ten spos贸b gotowania, mo偶esz wykorzysta膰 zwyk艂y garnek i sitko do gotowania na parze. Taki wk艂ad umie艣膰 w naczyniu z wod膮 i u艂贸偶 na nim produkty, kt贸re chcesz ugotowa膰. Zadzia艂a jak typowy parowar! Gotowanie na parze sprawia, 偶e czas przyrz膮dzania posi艂k贸w mo偶e r贸偶ni膰 si臋 od czasu potrzebnego do przygotowania da艅 tradycyjn膮 metod膮. Marchewka, cukinia, kuskus oraz jajka na twardo b臋d膮 gotowe w ci膮gu 10-15 minut. Z kolei mro偶ona fasolka szparagowa, makaron, plasterki ziemniak贸w, bia艂y ry偶, pier艣 z kurczaka i ryby w ca艂o艣ci potrzebuj膮 nawet do 25 minut.

  • Wi臋cej o prawid艂owym gotowaniu warzyw, mi臋s i ryb聽tym sposobem przeczytasz w artykule: Jak gotowa膰 na parze?

Porady – gotowanie w parowarze:

  • Wody nie mo偶e by膰 ani zbyt du偶o, ani zbyt ma艂o. Warzywa czy mi臋so nie mog膮 styka膰 si臋 z wod膮 鈥 maj膮 gotowa膰 si臋 na parze, a nie na wodzie. Z kolei przy zbyt ma艂ej ilo艣ci wody, 艂atwo o przypalenie garnka.
  • Kontroluj czas gotowania i mi臋kko艣膰 przyrz膮dzanych produkt贸w. Uwa偶aj, by ich nie rozgotowa膰, poniewa偶 w parowarze gotuj膮 si臋 szybciej ni偶 w zwyk艂ym garnku.
  • Licz czas gotowania od momentu zagotowania si臋 wody w parowarze i zmniejsz ogie艅, by unikn膮膰 mocnego wrzenia.
  • Przypraw potraw臋 dopiero pod sam koniec gotowania. Opr贸cz samej soli, dodaj tak偶e troch臋 zi贸艂 鈥 oregano, bazylii, tymianku czy majeranku.

Parownik bambusowy

Okr膮g艂y parownik bambusowy

Parownik z naturalnego bambusa 艣wietnie poch艂ania wilgo膰, co sprawia, 偶e ugotowane potrawy nie b臋d膮 mokre od skraplaj膮cej si臋 pary.

Parownik bambusowy to propozycja dla mi艂o艣nik贸w kuchni azjatyckiej, ale nie tylko! Taki parownik dobrze sprawdzi si臋 r贸wnie偶 w przygotowywaniu zdrowszych wersji tych klasycznych da艅. Zasada dzia艂ania parownika jest bardzo prosta, a efekt 艣wietny. Tak samo jak w przypadku tradycyjnych garnk贸w do gotowania na parze, produkty przyrz膮dzane w bambusowym koszyku zachowuj膮 wi臋kszo艣膰 swoich witamin i minera艂贸w, a tak偶e s膮 smaczne i aromatyczne. Parownik wykonany jest z naturalnego bambusa, kt贸ry 艣wietnie poch艂ania wilgo膰, co sprawia, 偶e ugotowane danie nie b臋dzie mokre od skraplaj膮cej si臋 pary. Potrawy nabieraj膮 przyjemnego, lekko bambusowego aromatu. Wystarczy, 偶e u艂o偶ysz na sitku parownika wybrane sk艂adniki i przykryjesz go pokrywk膮. Ca艂o艣膰 umie艣膰 na dopasowanym garnku z wod膮, kt贸r膮 nale偶y zagotowa膰. Bardzo proste, a jakie efektowne!

Porady – gotowanie w parowniku bambusowym:

  • Bambusowy parownik nie mo偶e mie膰 bezpo艣redniego kontaktu z wod膮, a tylko z par膮 wodn膮!
  • W przypadku gotowania niekt贸rych potraw (np. chi艅skich piero偶k贸w) wy艂贸偶 parownik cienkim pergaminem (tradycyjnie wykorzystywane s膮 do tego li艣cie bananowca).
  • Zanim zagotujesz wod臋 w garnku, mo偶esz dorzuci膰 do niej dowolne przyprawy, takie jak any偶 czy zio艂a prowansalskie, kt贸re nadadz膮 potrawie wyj膮tkowego aromatu.
  • Zazwyczaj parowanie potrawy nie trwa d艂u偶ej ni偶 25 minut. Niekt贸rym produktom wystarczy od 10 do 15 minut parowania 鈥 broku艂om, marchewce i batatom.
  • Po ugotowaniu i wyj臋ciu potrawy, odczekaj a偶 parownik ca艂kowicie wyschnie, zanim go schowasz.

2 Sma偶enie w egzotycznym woku

Patelnie wok 艂膮cz膮 w sobie to, co lubi臋 najbardziej 鈥 kuchni臋 azjatyck膮 i zdrowe dania! To naczynie jest niezast膮pione, kiedy spodziewam si臋 wi臋kszego grona go艣ci, bo pozwala mi na szybkie przygotowanie sporych ilo艣ci jednogarnkowych da艅. Aromatyczny kurczak z ananasem i imbirem, kolorowe warzywa z makaronem i sezamem, pikantna wieprzowina, ma艣lane krewetki i wiele innych. A偶 艣linka cieknie, gdy pomy艣l臋 o tych wszystkich pyszno艣ciach, kt贸re przygotowuj臋 w woku. Moi go艣cie te偶 zajadaj膮 si臋 nimi z apetytem. Wok to po艂膮czenie cech garnka i g艂臋bokiej patelni, co daje niezwyk艂y efekt!

呕eliwna patelnia wok Baumalu Nero

Spora powierzchnia parowania sprawia, 偶e dania z woka smakuj膮 wyj膮tkowo i nie trac膮 swoich cennych sk艂adnik贸w.

Patelnie wok r贸偶ni膮 si臋 wielko艣ci膮, kszta艂tem i materia艂em wykonania. W sklepach znajdziesz woki z pow艂ok膮 teflonow膮, metalowe, ceramiczne oraz 偶eliwne. Jednak ka偶dy z nich opiera si臋 na takiej samej metodzie przyrz膮dzania potraw. Je艣li w czasie sma偶enia czy duszenia nakryjesz wok pokryw膮, para zacznie kr膮偶y膰 po ca艂ym naczyniu. Ta spora powierzchnia parowania sprawia, 偶e dania z woka smakuj膮 wyj膮tkowo i nie trac膮 swoich cennych sk艂adnik贸w, poniewa偶 para prawie si臋 nie skrapla. Warzywa szybko staj膮 si臋 mi臋kkie, ale nie s膮 rozgotowane 鈥 pozostaj膮 j臋drne. Specjalna konstrukcja naczynia zabezpiecza nak艂adane na siebie sk艂adniki przez zgnieceniem. Genialne w swojej prostocie. Przygotowane w woku dania聽usma偶ysz na niewielkiej ilo艣ci oleju. Najlepiej wrzucaj wi臋ksze kawa艂ki warzyw i mi臋s, dzi臋ki temu rozr贸偶nisz ich smaki w potrawie.

Porady – sma偶enie w woku:

  • Patelnia wok musi by膰 odpowiednio przygotowana przed pierwszym u偶yciem. Umyj wok p艂ynem do naczy艅 pod ciep艂膮 wod膮 i dok艂adnie go op艂ucz. Po osuszeniu naczynia, lekko je rozgrzej, wlej dwie 艂y偶ki oleju i rozprowad藕 go po ca艂ej patelni (ja u偶y艂am do tego celu papierowego r臋cznika). Na papierze powinny znale藕膰 si臋 czarne 艣lady. Powt贸rz t臋 czynno艣膰 do momentu, a偶 papier b臋dzie czysty. Nie myj ju偶 woka. Wytrzyj go kuchennym r臋cznikiem, op艂ucz ciep艂a wod膮 i pozostaw do wyschni臋cia.
  • W woku najlepiej sma偶y膰 na oleju ro艣linnym. Ja sma偶臋 najcz臋艣ciej na oleju s艂onecznikowym. Nie powinno u偶ywa膰 si臋 oliwy z oliwek oraz oleju sezamowego, kt贸ry nie lubi wysokich temperatur 鈥 lepiej doda膰 go do ju偶 gotowej potrawy.
  • Przed ka偶dym przygotowywaniem potrawy mocno rozgrzej naczynie i dopiero potem po 艣ciankach naczynia wlej olej. Gdy olej zadymi, to znak, 偶e mo偶esz ju偶 wrzuci膰 do niego sk艂adniki.
  • Najpierw sma偶 mi臋so, a dopiero p贸藕niej warzywa (po wyj臋ciu mi臋sa na osobny talerzyk). Na ko艅cu po艂膮cz ze sob膮 wszystkie sk艂adniki. Ci膮gle mieszaj!
  • Je偶eli sma偶ysz w g艂臋bokim oleju, poczekaj, a偶 nad olejem b臋dzie unosi艂a si臋 lekka para. Wtedy mo偶esz doda膰 sk艂adniki. Ale uwa偶aj, by nie by艂y wilgotne! Dobrze je osusz, by unikn膮膰 pryskania oleju.

3 Zdrowe grillowanie na patelni

Doskona艂a alternatywa dla mi艂o艣nik贸w tradycyjnego grilla, a tak偶e sma偶onych potraw 鈥 patelnie grillowe. Dzi臋ki takim patelniom, 鈥瀏rill ze znajomymi鈥 nabiera zupe艂nie innego znaczenia! Po pierwsze, mo偶esz przyrz膮dzi膰 grillowane dania we w艂asnej kuchni i o ka偶dej porze roku. Po drugie, dania przygotowywane na grillowych patelniach s膮 o wiele zdrowsze i mniej kaloryczne. Dobra patelnia grillowa wymaga jedynie niewielkiej ilo艣ci t艂uszczu, a ten, kt贸ry wytopi si臋 z mi臋sa w czasie sma偶enia, pozostaje we wg艂臋bieniach. Im starsza i d艂u偶ej u偶ywana patelnia, tym pozwala na wydobycie z potraw lepszego aromatu!

Mineralna patelnia grillowa

Dobra patelnia grillowa ma nieprzywieraj膮c膮 pow艂ok膮, co sprawia, 偶e mimo niewielkiej ilo艣ci t艂uszczu, produkty nie b臋d膮 przywiera膰 do powierzchni.

Znakiem rozpoznawczym patelni grillowych s膮 偶艂obienia na powierzchni, kt贸re sprawiaj膮, 偶e warzywa czy mi臋sa przypiekaj膮 si臋 jak na tradycyjnym grillu i zyskuj膮 charakterystyczne pr膮偶ki. Naczynia mog膮 by膰 wykonane z 偶eliwa, kamienia lub posiada膰 teflonow膮 lub ceramiczn膮 pow艂ok臋. Niekt贸re z nich posiadaj膮 odpinan膮 r膮czk臋, co umo偶liwia wstawienie naczynia do piekarnika i po uprzednim podsma偶eniu dania, doko艅czenie go w piecu. Dobra patelnia powinna cechowa膰 si臋 nieprzywieraj膮c膮 pow艂ok膮, co sprawi, 偶e mimo niewielkiej ilo艣ci t艂uszczu, potrawy nie b臋d膮 przywiera膰 do powierzchni.聽Grillowana pier艣 z kurczaka, stek, ryba, a tak偶e warzywa takie jak bak艂a偶an, marchewka i papryka smakuj膮 wprost cudownie. Mo偶esz w ten spos贸b przyrz膮dzi膰 nie tylko zdrowe potrawy, kt贸re nie ociekaj膮 ci臋偶kostrawnym t艂uszczem.

Porady – grillowanie na patelni:

  • W przypadku nowej patelni zrezygnuj ze stosowania marynat i zalew na bazie miodu czy syropu klonowego. Unikaj cukru, kt贸ry natychmiast skarmelizuje si臋 na patelni, pozostawiaj膮c ci臋偶k膮 do usuni臋cia ma藕.
  • Lepiej nie grilluj na suchej patelni 鈥 szczeg贸lnie warzyw, kt贸re nie zawieraj膮 w sobie naturalnego t艂uszczu. Przy pomocy p臋dzelka rozprowad藕 nieco t艂uszczu na 偶艂obieniach.
  • Patelnie o niskich z膮bkach nadaj膮 si臋 do grillowania chudych mi臋s i warzyw. Te z wy偶szymi poradz膮 sobie z t艂ustymi mi臋sami i rybami.
  • By patelnia na d艂ugo zachowa艂a si臋 w dobrym stanie, nie stosuj metalowych akcesori贸w, by nie zniszczy膰 pow艂oki. Najlepiej sprawdz膮 si臋 艂opatki i szczypce wykonane z plastiku czy silikonu.

4 Gotowanie w szybkowarze 鈥 zdrowo, szybko i oszcz臋dnie

Szybkowary to garnki idealne dla zabieganych os贸b! Obalaj膮 przekonanie, 偶e na zdrowe jedzenie, trzeba mie膰 czas. Z takimi garnkami nie ma ju偶 偶adnych wym贸wek. Jak sama nazwa wskazuje 鈥 szybkowar znacznie skraca czas przygotowania聽r贸偶nych potraw. To聽nie tylko oszcz臋dno艣膰 czasu, ale i energii (gazu lub pr膮du). To nie jedyne zalety! Przez to, ze potrawy gotuj膮 si臋 kr贸cej, zachowuj膮 wi臋cej swoich sk艂adnik贸w od偶ywczych. Wszystko jest efektem zasady jego dzia艂ania. Szczelne zamkni臋cie sprawia, 偶e na skutek podgrzewania temperatura wewn膮trz garnka wzrasta nawet do 120.C i wytwarza si臋 wi臋ksze ci艣nienie.

Stalowy szybkowar ci艣nieniowy Profi

Gotowanie w szybkowarze skraca czas przyrz膮dzania potraw. Przygotujemy je w w ekspresowym tempie.

Szybkowar聽skraca czas gotowania聽naszych ulubionych potraw, dlatego nie do艣膰, b臋d膮 bardzo zdrowe, to przyrz膮dzisz je w ekspresowym tempie. Wyczarujesz聽gulasz w oko艂o 20 minut, drobiowy ros贸艂 b臋dzie gotowy ju偶 po p贸艂 godzinie, a tradycyjne go艂膮bki ugotuj膮 si臋 w ci膮gu 15 minut! Czy偶 to nie brzmi cudownie? Mnie jak najbardziej przekonuj膮 jego wszystkie zalety! 馃槈 Szybkowary s膮 nieocenionymi pomocnikami, kiedy szybko chcesz przygotowa膰 co艣 pysznego i po偶ywnego. Niezast膮pione tak偶e w trakcie 艣wi膮tecznych przygotowa艅 鈥 gotowania bigosu, kapusty, grzybowej zupy i wielu innych da艅.

Porady – gotowanie w szybkowarze:

Nie gotuj w szybkowarze 偶adnych drobnych produkt贸w, takich jak sypki ry偶 czy kasza, poniewa偶 mog膮 one zatka膰 ma艂y otw贸r w pokrywie i doprowadzi膰 do wzrostu ci艣nienia. Zbyt du偶e ci艣nienie niesie ze sob膮 niebezpiecze艅stwo 鈥 wybuch szybkowaru!

  • Trzymaj si臋 wskazanego w przepisie czasu gotowania danego dania i odpowiednio redukuj ci艣nienie. W przeciwie艅stwie do gotowania w tradycyjnym garnku, nie mo偶esz tu co chwila zagl膮da膰 pod pokrywk臋 i sprawdza膰 czy wszystko jest ju偶 dobre.
  • Aby szybko otworzy膰 jeszcze gor膮cy szybkowar po ugotowaniu potrawy, polej pokryw臋 zimn膮 wod膮.

5 Pieczenie bez t艂uszczu w garnku rzymskim

Pieczenie da艅 to zdrowszy spos贸b przyrz膮dzania jedzenia ni偶 sma偶enie, ale znam jeszcze co艣 lepszego鈥 Pieczenie bez t艂uszczu! Je艣li przyrz膮dzam mi臋so, ryb臋 czy warzywa w piekarniku to zazwyczaj dodaj臋 do nich odrobin臋 oliwy z oliwek czy mas艂a. Ale mo偶na obej艣膰 si臋 nawet bez tego. Rozwi膮zaniem okazuj膮 si臋 garnki rzymskie. Od kiedy sama jestem posiadaczk膮 takiego naczynia, przygotowuj臋 w nim przepyszne zapiekanki makaronowe, ziemniaczane i warzywne. 艢wietnie nadaje si臋 do duszenia mi臋s, przyrz膮dzania faszerowanych warzyw, a nawet pieczenia chleba!

Gliniany garnek Romertopf

Garnek rzymski jest idealny do duszenia mi臋s, przyrz膮dzania warzyw, a nawet do wypieku chleba!

Garnek rzymski聽wykonany jest z naturalnego materia艂u 鈥 gliny. Przed ka偶dym u偶yciem nale偶y go wymoczy膰 w wodzie, kt贸ra wsi膮ka w pory naczynia i uwalnia si臋 w postaci pary wodnej w czasie pieczenia. Dzi臋ki temu dania s膮 wyj膮tkowo soczyste i nie wysychaj膮. Pieczenie w glinianym聽garnku rzymskim wymaga niskiej temperatury, co sprawia, 偶e sk艂adniki nie trac膮 swoich witamin i minera艂贸w. Garnki rzymskie dost臋pne s膮 w r贸偶nych kszta艂tach i zdobione s膮 przer贸偶nymi ornamentami. Naczynia posiadaj膮 zazwyczaj pokryw臋, kt贸r膮 mo偶na zdj膮膰 na kilka minut przed zako艅czeniem pieczenia, dzi臋ki czemu zyskamy chrupi膮c膮 sk贸rk臋.

Porady – pieczenie w garnku rzymskim:

  • Zanim u偶yjesz garnek po raz pierwszy, musisz go najpierw wymoczy膰 w wodzie. Umyj garnek ciep艂膮 wod膮, ale nie u偶ywaj p艂ynu do naczy艅, kt贸ry mo偶e wch艂on膮膰 w pory naczynia.
  • Rzymski garnek namaczaj r贸wnie偶 przed ka偶dym kolejnym u偶yciem (przez 20-30 minut), poprzez nape艂nienie go do po艂owy zimn膮 wod膮.
  • Wk艂adaj garnek do zimnego piekarnika, by unikn膮膰 gwa艂townej zmiany temperatur i pop臋kania naczynia. Z tego te偶 powodu nie nalewaj do zimnego garnka gor膮cych p艂yn贸w!
  • Po wyj臋ciu garnka z piekarnika nie nara偶aj go na kontakt z zimnym pod艂o偶em 鈥 ustaw go na drewnianej desce.
  • Po ka偶dym u偶yciu pozostaw rzymski garnek do swobodnego wyschni臋cia w przewiewnym miejscu.
  • Je艣li chcesz, by przyrz膮dzane mi臋so zyska艂o chrupi膮c膮 sk贸rk臋, zdejmij pokryw臋 garnka na 10 minut przed ko艅cem pieczenia.

Aby rozpocz膮膰聽zdrowe gotowanie, po prostu zaopatrz si臋 w jeden z garnk贸w lub jedn膮 z patelni i zacznij swoj膮 przygod臋 od kuchennych eksperyment贸w.聽Szybko przekonasz si臋, 偶e gotowanie na parze czy grillowanie z niewielk膮 ilo艣ci膮 t艂uszczu to metody, kt贸re pozwalaj膮 wyczarowa膰 smaczne, ale i pe艂nowarto艣ciowe posi艂ki w bardzo prosty spos贸b.

Ocena: 5.0/5. Oddano 1 g艂os.
Please wait...