Nowości w kuchni to z pewnością wynik tego, że coraz bardziej jesteśmy świadomi tego, co jemy i stawiamy na zdrową żywność. Trendy żywieniowe, które królują w 2017 roku to modne potrawy typu buddha bowl, glony morskie, jogurty warzywne, mocktaile, latte różane, pestki arbuza i cibora jadalna. Co się za tym wszystkim kryje i jak wykorzystać tegoroczne trendy żywieniowe w swojej kuchni?

Jagody goji, nasiona chia czy cukier kokosowy wciąż są wykorzystywane w kuchni, ale nie są już taką nowością. Na piedestał wchodzą inne trendy w żywności, które są propozycją ciekawych smaków, ale i cennych wartości odżywczych. Zobacz, jakie modne jedzenie i napoje warto przetestować tego roku!

Reklama


1. Modne potrawy serwowane w miskach – buddha bowl

Buddha bowl



Popularnością cieszy się nie tylko jedzenie podawane w słoikach, ale również dania serwowane w miskach, zwane „buddha bowl”. Potrawy składają się z wielu zdrowych i kolorowych składników. Efektowne miseczki obfitości zawojowały media społecznościowe i stały się nowym trendem w zdrowym żywieniu. Modne jedzenie, czyli wypełnioną po brzegi „buddha bowl” zjemy w knajpie, ale bez problemu przygotujemy również w zaciszu własnej kuchni. Przygotuj pojemną miskę porcelanową i napełnij ją zdrowymi składnikami o cennych wartościach odżywczych – warzywa liściaste ułożone na spodzie (jarmuż, rukola, szpinak, mieszanka sałat), pełnoziarniste zboża (kasza gryczana, jaglana, komosa ryżowa, dziki ryż), pełnowartościowe białko (rośliny strączkowe – soczewica, czerwona fasola, soczewica, jajko), kolorowe warzywa (słodkie ziemniaki, czerwona cebula, słupki marchewki, kukurydza, brokuły, rzodkiewka) i zdrowe tłuszcze (orzechy, awokado).

2. Glony morskie – trendy żywieniowe rodem z Azji

Wodorosty (nori, kombu czy wakame) popularne są w kuchni azjatyckiej, która to coraz częściej pojawia się na naszych polskich stołach. Glony morskie nie są jeszcze na tyle powszechne, by kupić je w pobliskim supermarkecie, ale znajdą się w sklepach ze zdrową żywnością. Są niskokaloryczne, ale zapewniają uczucie sytości. Ponadto mogą pochwalić się bogactwem składników mineralnych, witamin, przeciwutleniaczy i kwasów z grupy omega-3. Wodorosty warto wykorzystywać na różne sposoby – nie tylko przy robieniu sushi, ale również jako dodatek do sałatek, zup, smoothies i koktajli, a także dań z ryżu czy kaszy. Takie nowości w kuchni na pewno wyjdą nam na zdrowie!

3. Trendy w kuchni polskiej – tradycyjne kiszonki

Zdrowe kiszonki



Nowe trendy kulinarne to nie tylko kuchnia azjatycka lub z innych stron świata, ale również powrót do korzeni, czyli do naszych polskich kiszonek. Żywność fermentowana to naturalny probiotyk, który wzmacnia nasz układ odpornościowy, pozytywnie wpływa na układ pokarmowy oraz pracę naszego mózgu. Na stołach powinna gościć kiszona kapusta i ogórki, ale również kefiry i własnej roboty jogurty naturalne.

Zachęcam do przygotowywania kiszonek samodzielnie: Jak ukisić kapustę na zimę? oraz Jak dobrze zakisić ogórki?

4. Kulinarne trendy 2017 – woda kokosowa i arbuzowa

Świat zwariował na punkcie wody kokosowej i wody arbuzowej! To prawdziwe hity dla miłośników zdrowej żywności, ale i ciekawych smaków. Wodę kokosową pozyskuje się z młodych owoców palmy. Napój bogaty jest w minerały (magnez, potas, wapń) i witaminy (wit. C oraz wit. z grupy B). Co ciekawe, woda kokosowa to dobra alternatywa dla napojów izotonicznych, dlatego polecana jest osobom aktywnym fizycznie. Podobnie działa woda arbuzowa – nawadnia organizm i uzupełnia cenne składniki. Wykazuje podobne właściwości do arbuza. Obie wody stały się szczególnie popularne wśród gwiazd, a ja polecam wykorzystanie ich do przygotowania modnych mocktaili!

5. Nowe trendy w gastronomii – mocktail, czyli koktajl bezalkoholowy

Mocktail - drink bezalkoholowy

Orzeźwiające napoje, przypominające popularne drinki, ale bez dodatku alkoholu? To mocktaile! Z angielskiego „mock” oznacza imitować, a „coctail” – koktajl. W dosłownym zatem tłumaczeniu mocktail to udawany drink, tworzony na bazie soków owocowych, ziół, kawy lub popularnej wody kokosowej i arbuzowej. Smakuje jak popularna margarita, mohito, cosmopolitan, pinacolada i inne. Ale nie znajdziemy w nim alkoholu! Doskonałe jako orzeźwienie w upalne dni i atrakcja na przyjęcie w gronie rodziny lub znajomych.

Bez problemu przyrządzimy takie mocktaile we własnym domu: Jak zrobić kolorowe drinki bezalkoholowe?


Reklama

 6. Bezglutenowe trendy kulinarne 2017 – mąka teff oraz mąka z batatów i plantatów

Dieta bezglutenowa nadal jest popularna wśród części społeczeństwa. Tworzone są różne potrawy bez zawartości glutenu i wykorzystywane coraz to nowsze produkty. Szczególnie cenna dla „bezglutenowców” okazuje się mąka teff (miłka abisyńska), polecana przy problemach trawiennych. Doskonale sprawdza się także w przepisach wegańskich, wegetariańskich i diecie osób chorych na celiakię. Godna polecenia jest również bezglutenowa mąka ze słodkich ziemniaków, która wspomoże odporność naszego organizmu i dostarczy wielu witamin i minerałów. Świetna do wypieków oraz do zagęszczania zup i sosów. Do grupy mąk bez zawartości glutenu dołącza także mąka z plantatów (bananów warzywnych) o niskim indeksie glikemicznym – polecana dla diabetyków. Ma neutralny smak, więc można używać jej niemalże do wszystkiego – do wypieku chleba, do wyrabiania makaronów, smażenia naleśników i gofrów.

7. Jogurty warzywne, czyli zdrowe trendy w żywności

Jogurty warzywne

Jogurty naturalne pozytywnie wpływają na naszą florę bakteryjną, dlatego zalicza się je do tzw. „superfoods”, czyli żywności o szczególnych wartościach odżywczych. Do tej pory idealnym dodatkiem do jogurtu były owoce, ale teraz wszystko się zmieniło! Modne stały się jogurty warzywne – przygotowane z marchewki, buraka, słodkich ziemniaków i innych warzyw! Trend przywędrował do nas z USA, gdzie jedna z amerykańskich firm rozpoczęła produkcję warzywnych jogurtów. Warto przygotować taki oryginalny jogurt we własnym domu – połączyć marchewkę z solą morską i miodem, słodkie ziemniaki z syropem klonowym, dynię z cynamonem i szałwią lub pomidora z trawą cytrynową. Połączenie ciekawe, a jakie zdrowe!

8. Trendy w kuchni dla kawoszy – Latte różane

Modne latte różane

Tradycyjna cafe latte ma ostrą konkurencję. Jeszcze do niedawna hitem była matcha latte, czyli soczyście zielona kawa przygotowana na bazie japońskiej, sproszkowanej zielonej herbaty. Miała dodawać energii i oczyszczać organizm z toksyn. Obecne trendy w żywności przynoszą jednak zmiany. Matcha latte schodzi z piedestału, by ustąpić miejsca takim wynalazkom jak unicorn latte (tęczowy napar z mleka kokosowego, imbiru, spiruliny i chlorelli) oraz… rose latte. Różane latte ma piękny różowy kolor, który zawdzięcza dodatkowi soku z buraków. Komponuje się go wraz z mlekiem migdałowym, wanilią i wodą różaną. Wierzch przygotowanej latte można posypać płatkami róży. Takie latte doda nam witamin i energii, a wyeksponowane w wysokiej szklance do kawy będzie prawdziwą ucztą dla zmysłów!

9. Cibora jadalna, czyli migdał ziemny

Na liście zdrowych trendów kulinarnych nie powinno zabraknąć również cibory jadalnej, zwanej migdałem ziemnym lub orzechem tygrysim. Te małe, pomarszczone bulwy są źródłem wielu witamin, minerałów i zdrowych kwasów tłuszczowych. Cibora jadalna zapewnia uczucie sytości na długo (ze względu na sporą zawartość białka), a tym samym jest idealnym dodatkiem dla osób będących na diecie. Pomaga pozbyć się toksyn z organizmu, a także pomaga się zrelaksować. Jak włączyć takie modne jedzenie do swojej kuchni? Jadalne bulwy, wcześniej namoczone w mleku lub w wodzie, można spożywać na surowo. Można je również gotować, dusić lub podsmażać (podobnie jak warzywa). Z migdała ziemnego produkowane jest mleko roślinne, a także mąka.

10. Pestki arbuza – modne jedzenie na 2017 rok

Pestki arbuza

Bezpestkowy arbuz to dla wielu z nas spełnienie marzeń. Ale nie powinniśmy tak bardzo narzekać na jego pestki. Dlaczego? Bo to właśnie ono wchodzą w trendy gastronomiczne na 2017 rok. W końcu doceniono ich wartości odżywcze i zaczęto dodawać do różnych potraw. Zdziwieni? Ja też! Pestki arbuza pomogą nam w różnego typu infekcjach, ponieważ wykazują właściwości przeciwzapalne i przeciwbólowe. Zawierają dobre tłuszcze, witaminy i minerały. Ich jedzenie wcale nie sprawi, że w naszym żołądku wyrośnie wielki arbuz. 😉 Sprawi, że staniemy się zdrowsi! Pestki można śmiało dodawać do sałatek, zup i mięs. W swojej kuchni wykorzystuj arbuza (Zobacz artykuł: Co można zrobić z arbuza do jedzenia?), ale również jego pestki!

Więcej propozycji superfoods, czyli produktów o wysokiej wartości odżywczej, znajdziesz tutaj: Superfood, czyli super żywność, która wyjdzie Ci na zdrowie – lista produktów.

Ocena: 5.0/5. Oddano 2 głosy.
Please wait...