Szparagi białe czy zielone to pyszne i zdrowe warzywa. Kiedy jest sezon na szparagi? Jak powinny wyglądać świeże i smaczne szparagi? Jakie mają wartości odżywcze oraz czy warto je jeść? O tym wszystkim chce Wam powiedzieć dzisiaj, abyście wiedzieli, ile mają witamin i jak pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Nie wiem czy wiecie, ale to właśnie nasze polskie szparagi cieszą się szczególną popularnością wśród smakoszy na całym świecie.

Sezon na szparagi – kiedy w Polsce?

By wybierać tylko świeże i  dobre szparagi, musisz wiedzieć, kiedy są zbiory i kiedy kupować te warzywa. Szparagi pojawiają się w okolicach maja na lokalnych bazarkach warzywnych i można je tam zdobyć przez około dwa miesiące. Nie trwa to długo, dlatego nie wolno przegapić sezonu! To właśnie maj i czerwiec jest najlepszym czasem, aby kupić dobre, świeże i smaczne szparagi. W pozostałych miesiącach pędy są również dostępne w sklepach, ale ich wartości odżywcze oraz smakowe są nieporównywanie gorsze od tych z przełomu wiosny i lata.

Mrożenie szparagów

Z pewnością zastanawiacie się, czy szparagi można mrozić, aby móc spożywać je przez cały rok? Oczywiście, że tak! Jak to zrobić? Oto kilka prostych kroków:

  • Obieramy kupione i umyte warzywa za pomocą obieraczki do szparagów.
  • Blanszujemy, wrzucając na 3 minuty do wrzącej wody.
  • Zalewamy szparagi zimną wodą.
  • Osuszamy i umieszczamy w zamrażalniku.
Obieraczka do szparagów Tescoma

Obieraczka do szparagów pozwoli szybko i łatwo obrać te warzywa.

Jakie szparagi kupować? Jak wybrać świeże szparagi?

By ugotowane, ugrillowane czy usmażone szparagi biały dobry smak pozbawiony goryczki, musisz zwrócić szczególną uwagę na jakość warzyw, które wybierasz na lokalnych bazarkach czy w sklepach spożywczych. Szparagi powinny być przede wszystkim świeże! Jak to sprawdzić?

  • Świeże szparagi będą miały jasne, domknięte główki oraz połyskujące pędy.
  • Po przełamaniu warzywa w pół, powinien trysnąć sok, co jest oznaką ich soczystości.
  • By nie przełamywać szparagów w sklepie, możesz po prostu ścisnąć ich końcówkę, z której powinien zacząć sączyć się sok.
  • Ponadto świeże białe czy zielone szparagi przy pocieraniu jeden o drugi wydobywają charakterystyczny, lekko skrzypiący dźwięk.

Tak wybrane pędy możesz bez obaw ugotować w specjalnym garnku do szparagów.  Garnek ten jest doskonale dopasowany do kształtu pędów – jest wąski i wysoki, dzięki czemu szparagi zachowają pionową pozycję podczas gotowania. Taki kształt garnka pozwala również utrzymać główki szparagów nad poziomem wody. Główki są delikatne, dlatego nie wymagają zanurzenia w wodzie. Unosząca się para wodna sprawi, że zmiękną, ale nie rozgotują się. Jeśli nie zamierzasz od razu wrzucać do garnka dopiero co przyniesionych se sklepu świeżych szparagów, najlepiej przechowuj je w wysokim pojemniku na szparagi, który pozwoli zachować ich świeżość na dłużej. Pojemnik z zielonymi lub białymi pędami wstaw do lodówki.

Garnek do gotowania szparagów stalowy WMF

Garnki do gotowania szparagów są wąskie i wysokie oraz wyposażone w sitko.

Więcej o tym, jak gotować zielone i białe szparagi w specjalnym garnku i na parze, przeczytasz w artykule: Jak gotować szparagi białe i zielone?

Czy szparagi są zdrowe? Wartości odżywcze szparagów

Szparagi – co zawierają i jaki mają wpływ na zdrowie? Zarówno białe, jak i zielone szparagi są nieocenionym, naturalnym źródłem wielu witamin i minerałów. Co w nich takiego niezwykłego? Tylko spójrz:

  • Ze względu na wysoką zawartość witaminy K oraz kwasu foliowego, polecane są zwłaszcza dla kobiet w ciąży lub planujących ciążę.
  • Szparagi są też bogate m.in. w witaminę C, witaminę E, potas, magnez i fosfor.
  • Smaczne pędy to również skarbnica błonnika, poprawiającego perystaltykę jelit.
  • Ponadto działają wspomagająco w schorzeniach wątroby, żołądka czy nerek.
  • Udowodniono również antynowotworowe działanie szparagów oraz ich znaczący wpływ na spowalnianie procesów starzenia skóry.
  • Co ciekawe, szparagi znane są jako znakomity afrodyzjak, a zjedzone przed spożyciem alkoholu zapobiegają przykrym konsekwencjom kaca.

Przy tylu cennych właściwościach zdrowotnych, aż żal nie wykorzystać sezonu na szparagi! Proponuję przyrządzać je na wiele różnych sposobów, by przez maj i czerwiec nie zdążyły nam się znudzić, ale były obecne w kuchni pod wieloma postaciami – ugotowane i podane z sosami, ugrillowane razem z innymi warzywami, podsmażone na patelni wraz z zasmażką lub ugotowane na parze i zaserwowane saute.

Garnek do gotowania szparagów SSW

Szparagi możesz w prosty sposób ugotować w wodzie lub na parze, umieszczając je na sitku i wkładając do wysokiego garnka.

 Szparagi – ile mają kalorii, czy wspomagają odchudzanie?

100 g szparagów zawiera zaledwie ok. 20 kcal. Niskokaloryczność i lekkostrawność szparagów czynią z nich świetny element diety wszystkich dbających o linię. Można z nich przygotować lekkie zupy krem, sosy oraz pyszne sałatki. Pyszne są także szparagi podane z grzybami czy w towarzystwie łososia. Najmniej kaloryczne i najbardziej lekkostrawne będą oczywiście te ugotowane w specjalnym garnku lub na parze. Co więcej, gotowanie na parze pozwala zachować większą część cennych składników odżywczych, które w innym wypadku pozostają w wodzie, w której szparagi się gotowały.

SZPARAGI – KALORIE

100 g szparagów zawiera zaledwie ok. 20 kcal.


Mam nadzieję, że udało mi się Was przekonać i teraz jeszcze chętniej sięgniecie po te zdrowie warzywa.

Ocena: 5.0/5. Oddano 2 głosy.
Please wait...