Niegdyś straszono zawartym w nim cholesterolem, a dzisiaj jajko cenione jest za swoje wartości odżywcze. Dodatkowo, bez problemu dostaniemy jaja z chowów ekologicznych. Ile jajek możemy zjeść dziennie oraz jakie witaminy i składniki odżywcze ma jajko? Poznaj powody, dla których warto zajadać się jajkami!

Jajka wykazują właściwości odżywcze i zdrowotne, dlatego bardzo ważne, by uwzględniać je w naszej diecie. Nawet osoby, które dbają o szczupłą sylwetkę nie powinny z nich rezygnować, bowiem dają poczucie sytości na długo. Zdrowe jajka można jeść ugotowane na twardo, na miękko, po benedyktyńsku, w formie jajecznicy lub omleta. Dodawaj je do sałatek i do kanapek. Wykorzystaj akcesoria do jajek, by w łatwy sposób przygotować jajeczne przekąski.

Ile jajek można jeść dziennie i tygodniowo?

Wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia dopuszczają za zdrowe zjadanie nawet do 10 jajek na tydzień! Takie zalecenie nie różnią się zbytnio od tych głoszonych przez polskich dietetyków, którzy uważają za zdrowe zjadanie 1 jajka dziennie (7 żółtek tygodniowo, a białka prawie bez ograniczeń). Co z pozostałymi trzema, które zaleca WHO? Wliczają się jako dodatek do różnego typu ciast, placków, klusek, makaronów i panierki.

 Osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi powinny ograniczyć spożycie jaj do 2-3 na tydzień.  

Powody, dla których warto jeść jajka:

1. Cenne wartości odżywcze jajka – witaminy i składniki mineralne

Jajka to bogactwo różnych witamin i minerałów. Oprócz tego mogą pochwalić się zawartością antyoksydantów i czystą postacią białka. Witaminy zawarte w jajku to wit. A, D, E, K oraz wit. z grupy B. Wśród składników mineralnych należy wyróżnić potas, fosfor, wapń, cynk, żelazo, magnez, jod i selen. Nie można zapomnieć również o kwasie pantotenowym. Już jedno jajko dostarcza wielu cennych dla naszego organizmu składników! Zacznij dzień od sporej dawki wartości odżywczych. Ugotuj jajko na miękko lub na twardo, włóż do kieliszka na jajka i zajadaj się zdrową przekąską! W usunięciu końcówki pomoże Ci obcinacz do jajek, dzięki któremu podasz je szybko i bez rozlewania.

2. Skład jajka kurzego – wzorcowa postać białka

Jajko składa się z bogatego w wartości odżywcze żółtka oraz białka w najczystszej postaci. Taka postać białka sprawia, że jest ono bez trudu przyswajane przez nasz organizm. Kurze białko jest tak doskonałe, że służy jako wzór przy pomiarze aminokwasów zawartych w innych produktach.

Co więcej, białka jaja kurzego mogą być jedzone prawie bez ograniczeń (w przeciwieństwie do żółtek). Zjadaj je pod różnymi postaciami, na przykład w formie jajek gotowanych w koszulkach. Takie danie w prosty sposób przygotujesz przy pomocy pojemników do gotowania jajek, dzięki którym nawet pozbawione skorupki jajko nie straci swojej formy i nie wyleje się.

Foremki do gotowania jajek bez skorupek Vejce

3. Jajka a cholesterol – wcale nie taki straszny!

Kiedyś jajka owiane były złą sławą. Uważano, że to winowajcy wysokiego poziomu cholesterolu i zalecano ograniczenie jajek do maksymalnie 2 tygodniowo! To prawda, że znajdziemy cholesterol w jajkach, ale większa część to tzw. dobry cholesterol. Jajko zawiera także lecytynę, która ogranicza odkładanie się go w organizmie i zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia.

Dodatkowo, nie ma żadnej zależności między liczbą spożywanych jaj a problemami z mięśniem sercowym. Dzisiaj już wiadomo, że poziom cholesterolu zawartego w pokarmach tylko w nieznacznym stopniu wpływa na ten we krwi.

4. Jajka są dobre na odchudzanie

Osoby, którym zależy na smukłej sylwetce jak najbardziej powinny włączyć do swojej diety jajka, które wspomagają odchudzanie. Jajko to bardzo sycący pokarm, który zaspokoi nasz apetyt na długo. Ponadto, wartość kaloryczna jednego jajka (60 g) to ok. 80 kalorii! Dieta bogata w białko pozwala ustabilizować poziom cukru we krwi, uchronić przed napadami głodu i budować masę mięśniową. Jeśli zależy Ci na szczupłej sylwetce, zacznij każdy dzień od jajka, które na długo zapełni Twój żołądek. Możesz serwować ugotowane i ułożone na podstawce do jajek lub nawet zapiec je w piekarniku w glinianej formie do pieczenia.

Forma gliniana do pieczenia jajek Vitos Keramia

5. Jajka a zdrowie – zapobiegają anemii

Spora zawartość żelaza i to w tej łatwo przyswajalnej postaci sprawia, że jajka chronią nasz organizm przed anemią. Żelazo jest potrzebne do produkcji hemoglobiny, która transportuje tlen do komórek naszego ciała, a także do produkcji białych krwinek odpowiedzialnych za odporność. Jeśli masz zatem problemy z niedoborami żelaza, pamiętaj o jedzeniu jajek nawet w pracy! Za pomocą pojemnika do gotowania jajek w mikrofali, szybko przygotujesz jajeczne danie zarówno w domu, jak i w kuchni na miejscu pracy. Wystarczy kuchenka mikrofalowa i parę jajek.

6. Właściwości zdrowotne jajek – chronią oczy

Zawarta w jajkach luteina i zeaksantyna odpowiadają za zdrowie oczu. Luteina chroni narząd wzroku przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego, poprawia widzenie i zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej. Te naturalne przeciwutleniacze chronią przed powstawaniem chorób wzroku, rozwijających się wraz z wiekiem, a w tym przed zaćmą. Zjadaj je pod różnią postacią. Jeśli masz problemy w przygotowaniu jajka na miękko, pomoże Ci w tym specjalny minutnik do gotowania jajek, który poprzez zmianę odcienia, informuje na jakim etapie gotowania jest jajo. Dostępne są również klasyczne minutniki, odliczające czas.

Minutnik do gotowania jajek - Pan Żółtko

7. Jajka wpływają na zdrowie układu krwionośnego

Wysoka zawartość choliny w jajku sprawia, że zmniejsza ono ryzyko chorób związanych z sercem i układem krwionośnym. Cholina pomaga w rozkładzie homocysteiny, aminokwasu, który uszkadza śródbłonek naczyń krwionośnych, ułatwiając w ten sposób osadzanie się cholesterolu w naczyniach. Jajka chronią nasz organizm przed zawałem mięśnia sercowego, chorobą wieńcową, miażdżycą, a nawet udarem mózgu.

8. Czy warto jeść jajka? Tak, bo poprawiają pamięć!

Zawarta w jajkach cholina nie tylko chroni przed chorobami sercowymi, ale wpływa pozytywnie również na układ nerwowy. Buduje neurony i komórki glejowe w mózgu – przyczynia się do lepszego przepływu informacji, a co za tym idzie poprawy zapamiętywania i odtwarzania informacji. Poprawia koncentrację i zapewnia nam lepszą wydajność umysłową. Koniecznie przemyć je do dziecięcej diety. Pomogą Ci w tym silikonowe foremki do jajek sadzonych, dostępne w różnych kształtach – sowy, serca, puzzle, króliki i inne.

9. Wzmacniające właściwości jaj

Jajka wykazują również zdrowotne właściwości w przypadku naszych mięśni, kości i zębów. Pełnowartościowe białko to budulec tkanki mięśniowej, a zawarta w jajkach witamina D wpływa na prawidłowe przyswajanie wapnia, a co za tym idzie – przyczynia się do wzmocnienia kości i zębów. Zajadaj więc jajka na twardo i miękko oraz omlety z dodatkiem warzyw przygotowane na specjalnej patelni do omletów, by mieć siłę i zdrowie!

10. Jajka kurze i ich właściwości upiększające

Witaminy, minerały i aminokwasy zawarte w kurzych jajkach sprawiają, że jajko nie tylko wpływa pozytywnie na nasz organizm od wewnątrz, ale również od zewnątrz! Jajka wykazują właściwości poprawiające kondycję włosów, paznokci i skóry. Roztrzepane za pomocą rózgi do jajek i nałożone na 20 minut na włosy sprawi, że staną się lśniące i wzmocnione. Zarówno jedzenie jajek, jak i stosowanie jajecznych maseczek przyniesie efekty!


Wartość odżywcza jajka jest zdecydowanie nieoceniona! Witaminy i inne składniki zawarte w jajkach pozytywnie wpływają na nasz organizm. Zarówno żółtko, jak i białko jajka wykazuje właściwości lecznicze – chroni przed anemią, miażdżycą, chorobą wieńcową i chorobami narządu wzroku. Dodatkowo wzmacnia nasze mięśnie i kości, poprawia pamięć, a nawet kondycję włosów! Sprawdź jak prawidłowo przygotować jajka pod różną postacią: Jaja na 5 sposobów. Czy jajko jest zdrowe? Z pewnością tak!

Ocena: 5.0/5. Oddano 1 głos.
Please wait...