Dieta ketogeniczna to sposób odżywiania, który ostatnimi czasy bije rekordy popularności. Jej główne założenie to „jedz tłuszcz, jeśli chcesz spalać tłuszcz”. Dieta ketogeniczna ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Czy faktycznie jest to panaceum nie tylko na nadmierne kilogramy, ale też nadciśnienie i cukrzycę? Sprawdź, czym naprawdę charakteryzuje się – dla wielu tak kontrowersyjna – dieta ketogeniczna.

Dieta ketogeniczna z całą pewnością jest obecnie modna. Zakłada rezygnację z węglowodanów na rzecz tłuszczu. Zwolennicy diety ketogenicznej wskazują na dużą skuteczność tego sposobu odżywiania w redukcji nadwagi, a nawet otyłości. Dieta keto ma także regulować zaburzenia metaboliczne i związane z nimi konsekwencje zdrowotne. Zanim podejmiesz decyzję, czy warto przejść na dietę ketogeniczną, warto sprawdzić kilka faktów na jej temat, które prezentujemy poniżej.

Reklama

Co to jest dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna to sposób odżywiania, polegający na zwiększonym spożyciu tłuszczów, przy jednoczesnym ograniczeniu węglowodanów. Sama koncepcja diety tłuszczowej nie jest niczym nowym. Wskazuje się, że dieta ketogenna swoje inspiracje ma w … głodówce. Badania na ten temat prowadził dr Wilder. To właśnie jego uważa się za ojca diety ketogennej. Należy pamiętać, że obecnie poleca się stosowanie diety ketogenicznej pod opieką lekarza lub dietetyka. Założenia diety są dość proste, ale z pewnością potrzebna będą odpowiednie naczynia, jak na przykład patelnie Zwilling, na których w zdrowy i prosty sposób przyrządzimy wiele dań mięsnych i roślinnych.

Główne założenia diety ketogenicznej

Główne założenia diety ketogennej to wysoka podaż tłuszczu i niewielka węglowodanów. A co z białkiem? Model diety ketogenicznej, uznawany za klasyczny, zakłada, że na 4 gramy tłuszczu przypada 1 gram białka i węglowodanów łącznie. Konkretne zapotrzebowanie na białko ustalane jest na podstawie norm, które dostosowane są do wieku, płci i stanu organizmu. W diecie ketogenicznej spożywa się sporo potraw smażonych, dlatego dobrej jakości patelnia, na przykład patelnia Zwieger, wydaje się niezbędna.



Patelnie Zwieger: 1. Obsidian; 2. White Stone; 3. Sensa Thermo; 4. Practi Plus; 5. Vesna

Dieta ketogeniczna – jak to dokładnie działa?

W sposobie odżywiania, który uznawany jest za klasyczny, węglowodany stanowią 50%, tłuszcz 35%, a białko 15% wszystkich spożytych posiłków. W diecie ketogennej te proporcje wyglądają diametralnie inaczej. Tłuszcz bowiem powinien stanowić od 80 do 90% posiłków. Przez brak węglowodanów organizm zaczyna szukać alternatywnego źródła energii, którym są tłuszcze. W efekcie dochodzi do procesu ketozy, czyli rozpadu tłuszczów. Dzięki niskiej ilości węglowodanów uczucie głodu zostaje zmarginalizowane. Pomimo tego posiłki w diecie ketogenicznej wciąż mogą być satysfakcjonujące i smaczne. Warto podawać je na ładnej zastawie, na przykład talerzach Bolesławiec.

Korzyści diety ketogenicznej

Osoby, które stosują dietę keto, wskazują, że czują się na niej lekko i mają wiele energii. Potrawy, przygotowywane na przykład na patelni Zwilling, są smaczne i sycące. Wśród zalet, które przynosi ta dieta, wymieniana jest też regulacja zaburzeń metabolicznych, na przykład insulinooporności. Dieta keto hamuje apetyt, ogranicza ochotę na słodkie i zapewnia uczucie sytości na długi czas. Uważa się także, że dieta ketogenna może redukować obrzęki, a także pozytywnie wpływać na zmniejszenie dolegliwości trawiennych. Przede wszystkim dieta ketogeniczna uznawana jest za jedną z najskuteczniejszych diet pod kątem redukcji nadprogramowych kilogramów.

Jak zacząć dietę ketogeniczną?

Jeśli planujesz zacząć dietę ketogeniczną, warto dobrze się do niej przygotować. Poza odpowiednim nastawieniem i przyswojeniem zasad, trzeba też zadbać o odpowiednie wyposażenie kuchni. Zwróć uwagę na produkty Zwieger White Stone, które pozwolą Ci przygotowywać smaczne i sycące potrawy bogate w tłuszcz. Przydatne będą patelnie, ale także garnki i naczynia, które można włożyć do piekarnika. Niezbędny będzie także nóż. Warto sprawdzić wysokiej jakości noże Zwilling, dzięki którym posiekasz potrzebne składniki szybko i wygodnie.

Co jeść na diecie ketogenicznej?

Na diecie ketogenicznej powinno spożywać się produkty jak najmniej przetworzone, o wysokiej zawartości tłuszczu. Możesz je przyrządzić, korzystając z naczyń z kolekcji Zwilling Vitality. Polecane są tłuszcze nasycone, takie jak:

  • masło,
  • smalec,
  • olej kokosowy.

Z kolei z jednonienasycone, które także warto spożywać, znajdziemy w orzechach i awokado. Podstawą diety ketogenicznej jest mięso, takie jak wołowina, wieprzowina, dziczyzna, drób, jagnięcina. Polecane są ponadto ryby i owoce morza, jajka a także warzywa, głównie zielone i kapustne. Można spożywać także nabiał. Potrawy warto doprawiać naturalnymi przyprawami, unikając gotowych mieszanek. Przyda się do tego młynek do soli i pieprzu Peugeot.



Młynki Peugeot: 1. Fidji; 2. Paris; 3. Alaska; 4. Madras; 5. Bistro

Jak przygotowywać potrawy na diecie ketogenicznej?

Potrawy na diecie ketogenicznej można smażyć, gotować lub piec. Do gotowania warto zaopatrzyć się w zestaw garnków Zwieger. Przydadzą się także do gotowania na parze. W ten sposób można przygotować ryby, na przykład łososia lub dorsza. Jeśli chodzi o smażenie na patelni, warto postawić na krótką obróbkę. W ten sposób można przygotować na przykład steka. Jeśli planujesz pieczeń mięsną, pomocna będzie patelnia, którą można wstawić do piekarnika.

Dieta ketogeniczna dla wegetarian

Skoro podstawą diety ketogenicznej jest mięso, czy wegetarianin może odżywiać się w taki sposób? Okazuje się, że jest to możliwe. Podstawą wówczas są roślinne tłuszcze, jajka, nabiał, a także nieskrobiowe warzywa. Do przygotowania smacznych, ketogenicznych potraw przydadzą się ostre noże Zwieger. Do diety warto włączyć też nasiona i orzechy, jak również masła orzechowe i pasty. Źródłem białka może być tofu i tempeh.

Dieta ketogeniczna, jak każda monodieta, wzbudza sporo kontrowersji. Z tego powodu poleca się, żeby stosować ją pod kontrolą lekarza i dietetyka. Zwolennicy tego sposobu odżywiania wskazują na liczne zalety diety. Warto przed podjęciem decyzji o diecie ketogenicznej zastanowić się nad własnymi potrzebami i oczekiwaniami i podejść do tematu z rozwagą. Dobrze skomponowana dieta ketogeniczna może okazać się bardzo korzystna, ale to zależy od indywidualnej sytuacji fizjologicznej organizmu.

No votes yet.
Please wait...