Jak jeść zdrowo i cieszyć się życiem? Postaw na pełnowartościowe produkty, odpowiednie metody przyrządzania posiłków i regularne jedzenie. Pamiętaj, że zdrowe odżywianie nie jest równoznaczne z odchudzaniem za wszelką cenę. Nie polega na stosowaniu restrykcyjnej diety, wykluczeniu smacznych produktów i dokładnym liczeniu kalorii. Zatem co to znaczy zdrowo się odżywiać?

„Będę zdrowo się odżywiać” – zdanie to pada z naszych ust bardzo często. A to w formie noworocznego postanowieniu, a to po obejrzeniu zdjęć różnych metamorfoz, a innym razem wraz z nadejściem wiosny i chęcią zmian. Często zaczynamy zdrowe odżywianie się, by zaraz je rzucić. Co robimy nie tak? Zbyt szybko, chcemy wprowadzić wielkie zmiany! Kluczem do sukcesu są małe, ale stanowcze kroki, które będą łączyły to, co zdrowe, z tym, co smaczne. Zdrowe odżywianie to proste zasady – trzymaj się ich i nie poddawaj zbyt szybko! Daj sobie czas. 🙂

1 Jak zdrowo jeść? Zastąp to, co niezdrowe – zdrowym, ale i smacznym!

Jeśli zbyt szybko wprowadzisz radykalne zmiany w swoim dotychczasowym sposobie żywienia, równie szybko się zniechęcisz i zrezygnujesz z nowej diety. Nie uwzględniaj w jadłospisie tylko tych produktów, które są zdrowe, ale zupełnie Tobie nie smakują. Wybierz za to takie, które niosą ze sobą wartość odżywczą, a są jednocześnie bardzo smaczne.

Zwykłą owsiankę możesz wzbogacić kostką gorzkiej czekolady, dzięki czemu nabierze słodszego smaku, dotychczasowe tosty z białego chleba zamień na pełnoziarniste pieczywo, a z kaszy jaglanej zrób apetyczne placki. Lubisz frytki? Zamiast smażyć je w głębokim tłuszczu, pokrój marchewkę, pietruszkę i słodkiego ziemniaka w słupki, rozłóż na blaszce, skrop odrobiną oliwy z oliwek, dopraw ziołami i wstaw do piekarnika. Szukaj zdrowych zamienników nieco mniej zdrowych dań!

2 Co jeść, by było zdrowo? Produkty sezonowe

Podstawą odpowiednio skomponowanej diety powinny być świeże i najbardziej wartościowe produkty. Najwięcej wartości będą miały w sobie nasze warzywa i owoce, na które akurat przypada sezon. Wiosną jedz szparagi, dania ze szpinakiem, cukinią i kalarepą. W zimę zajadaj prawie całoroczne warzywa – marchewkę, ziemniaki, cebulę, kalafior. Wykorzystaj letni sezon na truskawki, czereśnie i inne owoce.

Produkty: 1, 2

3 Zasady zdrowej diety: warzywa i owoce to podstawa

Nie od dziś wiadomo, że spore ilości warzyw i owoców to konieczny warunek zdrowej diety. Powinny być jak najczęściej spożywane w postaci surowej, a nie przetworzonej. W takiej formie zachowują najwięcej swoich wartości.

Przy pomocy temperówki do warzyw zrób lekkie sałatki, które będą doskonałym dodatkiem do obiadu, ale również świetną przekąską w pracy. Zabierz je ze sobą, by zawsze mieć pod ręką coś zdrowego. Zamiast sałatki, możesz po prostu je obrać, pokroić za pomocą krajalnicy do warzyw i owoców i chrupać – obrane marchewki, paseczki papryki i rzodkiewki będą doskonałe do podjadania.

Temperówka do warzyw Julienne Micorplane

Temperówka i obieraczka w jednym pozwoli przygotować sałatki lub zdrowy makaron warzywny.

4 Zdrowe odżywienie – śniadanie musi być!

Zdrowa dieta nie polega na ograniczeniu jedzenia do minimum. Wręcz przeciwnie – trzeba jeść! Ale należy wybierać produkty pełnowartościowe, dbać o regularność i odpowiednie porcje posiłków. Nawet tych zdrowych dań nie można jeść bez opamiętania. Jak zacząć zdrowe odżywianie każdego dnia? Od śniadania!

Nie bez przyczyny mówi się, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Daje nam energię na resztę poranka i pozwala podejmować wysiłek umysłowy i fizyczny. Nie zapominaj także o drugim śniadaniu w pracy czy w szkole, które uchroni Cię przed wilczymi napadami głodu – zabierz je ze sobą w praktycznym lunchboxie.

5 Zasady zdrowego stylu życia: Pij wodę!

Pamiętaj o piciu odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia. Napoje gazowane i słodzone soki absolutnie się nie liczą i powinny być wyłączone ze zdrowej diety. Woda wspomaga pracę nerek, a tym samym pomaga w usuwaniu toksyn z naszego organizmu. Zabieraj ją zawsze ze sobą w bidonie na napoje. Możesz wybrać butelkę ze specjalnym wkładem na owoce i listki świeżej mięty, który sprawią, że woda nabierze smaku i stanie się jeszcze bardziej orzeźwiająca.

W okresie jesienno-zimowym pij rozgrzewające herbaty ziołowe. Nie opijaj się kawą, która pita w nadmiernych ilościach wypłucze cenne minerały z Twojego organizmu. Ale nie musisz z niej całkowicie rezygnować, bo kawa też ma swoje zalety: 12 zdrowotnych właściwości kawy. Możesz pozwolić sobie na filiżankę aromatycznej kawy, ale bez dodatku cukru i tłustego mleka.

6 Zdrowe nawyki żywieniowe: Domowe posiłki zamiast fastfoodów

By realizować zasady racjonalnego żywienia, unikaj spożywania posiłków na mieście. Łatwo wtedy o skuszenie się na dużego hamburgera, pizzę z podwójnym sercem czy porcję frytek smażonych w wielokrotnie używanym tłuszczu. Nastaw się na przygotowywanie posiłków w domu, by mieć pełną kontrolę nad składnikami, sposobem przygotowania i serwowaną porcją. Wykorzystaj zdrowe produkty żywnościowe. Gdy przygotujesz więcej – pozostały posiłek zabierz ze sobą do pracy, by i tam zjeść coś sytego.

Od czasu do czasu możesz zjeść na mieście – ze znajomymi, na randce lub gdy po prostu nie masz czasu, ale wybierz wtedy bar serwujący zdrowe posiłki.

7 Zdrowe odżywianie. Co jeść zamiast słodyczy i słonych przekąsek?

Miejsce sklepowej czekolady, batoników, paluszków i chipsów powinny zastąpić zdrowe przekąski. Przegryzaj orzechy nerkowca i migdały, suszone morele, śliwki, daktyle, żurawinę i banany. Chrup również świeże warzywa – marchewkę, paprykę, ogórka, pomidorki koktajlowe, seler naciowy, pieczone szparagi będą doskonale smakowały z hummusem.

Słodycze zastąp sezonowymi owocami – arbuzy, banany, jabłka, truskawki i inne. Zabieraj je ze sobą do pracy i szkoły w praktycznym pojemniku do warzyw i owoców, by mieć je zawsze pod ręką, gdy dopadnie Cię ochota na małe conieco.

A jeśli naprawdę dopadnie Cię słodyczowy głód – spróbuj upiec zdrowsze wersje muffinek lub zrobić lody domowe w wersji fit. Przepisów na takie przekąski na pewno nie zabraknie! Będą dużo lepszą opcją niż sklepowe, przetworzone produkty.

8 Odżywianie dla zdrowia – wcinaj dużo zup i kremów warzywnych

Pomysł na szybki, sycący i zdrowy obiad? Zupa warzywna! To zazwyczaj lekkostrawne i pożywne danie, które na długo zaspokoi głód i dostarczy cennych wartości odżywczych. Możesz przygotować klasyczną zupę jarzynową – ugotowaną na mięsie, a nie na sztucznych kostkach rosołowych i bez dodatku śmietany. Dobrym pomysłem są też zupy krem, do których można przemycić nawet te warzywa, które jedzone osobno nie za bardzo nam smakują. Przygotowany za pomocą blendera kuchennego krem brokułowy, pomidorowy czy dyniowy będzie smaczną bombą witaminową!

Blender kuchenny z akcesoriami Optimum

Za pomocą blendera kuchennego przygotujesz warzywne zupy krem.

9 Jak się zdrowo i lekko odżywiać? Wyciskaj i pij świeże soki warzywno-owocowe

Oprócz wcześniej wspominanej wody, pij również domowe soki z warzyw i owoców. To ekspresowy zastrzyk witamin dla naszego organizmu. Zawarte w nich składniki odżywcze bardzo szybko wchłaniają się do krwiobiegu, wspomagają układ odpornościowy i spowalniają proces starzenia. Takie soki są niskokaloryczne oraz lekkostrawne. W ich przygotowaniu pomoże Ci sokowirówka, blender lub wyciskarka do cytrusów.

10 W jaki sposób dobrze się odżywiać? Zdrowo przyrządzaj posiłki

Aby spożywać pełnowartościowe posiłki, nie wystarczy jedynie wybrać właściwe produkty. Trzeba je również odpowiednio przyrządzić by zachowały jak najwięcej wartości odżywczych. Zamiast gotować warzywa tradycyjnym sposobem, przygotuj je w garnku do gotowania na parze lub w bambusowym parowniku.

Zrezygnuj ze smażenia mięsa i ryb w panierkach, na głębokim tłuszczu, a zamiast tego ugrilluj je na patelni grillowej, która nie wymaga aż takiej ilości oleju. Więcej sposobów na zdrowe przygotowywanie posiłków znajdziesz w artykule: 5 sposobów na zdrowe gotowanie.


Zasady zdrowego żywienia nie są wcale takie trudne, by wcielić je w życie. Jak zacząć się zdrowo i smacznie odżywiać? Potrzebne są przede wszystkim chęci i wygospodarowanie nieco więcej czasu, by przyrządzić zdrowy posiłek w domu, a także przygotować pakiet pełnowartościowych przekąsek do pracy. Pamiętaj, dla chcącego – nic trudnego! Dieta ma niebagatelny wpływ na Twoje zdrowie, dlatego małymi kroczkami wprowadzaj zdrowe nawyki w Twoim sposobie odżywiania, ale i w całym stylu życia.

Ocena: 5.0/5. Oddano 2 głosy.
Please wait...