Wielkimi krokami zbliża się wrzesień, a wraz z nim jesienna pogoda. Warto pomyśleć o zmianie diety oraz kilku nawyków, aby wzmocnić organizm. Wiecie jak poprawić odporność i co jeść żeby nie chorować? Dzisiejszy tekst jest właśnie o tym – kilka sprawdzonych domowych sposobów mówiących o tym, co jeść na odporność i jak walczyć z infekcjami.

Aby przetrwać zbliżający się okres jesienno-zimowy bez chorowania, należy już teraz pomyśleć o wzmocnieniu organizmu. Sposoby na odporność są różne, im więcej z nich wdrożymy do codziennego życia na stałe, tym mniej będziemy chorować. W walce z drobnoustrojami z pewnością pomogą produkty wzmacniające organizm. Odpowiednia dieta, trochę ruchu i ciepły strój to klucz do sukcesu!

jak poprawić odporność organizmu-infografika

1. Co robić by nie chorować? – Jedz śniadanie

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia- jak często spotykacie się z tym zdaniem? To często lekceważona przez nas prawda. W porannym pośpiechu, łatwo zapomnieć o zjedzeniu czegoś pożywnego. A to błąd! Aby organizm miał siłę na walkę z drobnoustrojami musi być porządnie i regularnie odżywiany. Dlatego ważne jest, aby do godziny od pobudki zjeść sycące i pełnowartościowe śniadanie, które doda nam i naszemu układowi odpornościowemu energii na kilka godzin. Jeśli nie macie czasu w zjeść śniadania w komu, koniecznie przeczytajcie artykuł, w którym  są pomysły na szybkie i zdrowe śniadanie do szkoły i pracy oraz podpowiedź w czym najlepiej je transportować.

słoiczek do deserów

Jeśli nie zdążysz zjeść w domu, śniadanie możesz zabrać ze sobą do szkoły i pracy.

2. Jedzenie na odporność – warzywa

Świeże warzywa zawierają antyoksydanty oraz witaminy A, C i E. Dzięki temu wspierają pracę układu odpornościowego i pomagają zwalczyć infekcje.

  • Warzywa bogate w witaminę A, C i E: marchew,  szpinak,  papryka,  bataty,  jarmuż,  brukselka,  kalafior, kapusta. Dobrym sposobem na zjadanie dużej ilości warzyw jest pokrojenie ich w paseczki i przegryzanie pomiędzy posiłkami. Są zdecydowanie lepszą przekąską niż ciastka i batoniki.
  • Czosnek i cebula: nie od dziś wiadomo, że są najlepszym domowych sposobem na przeziębienia. Pomagają je zwalczyć, ale także im zapobiegać. Działają antybakteryjnie i mobilizują układ odpornościowy do pracy. Można jeść je na kanapkach, w postaci past czy jako dodatek do sałatek i dań.
  • Natka pietruszki i kiełki: oprócz bogactwa witamin i mikroelementów, rośliny wytwarzają enzymy i chlorofil, które regenerują układ odpornościowy. Świetnie smakują na kanapkach, w sałatkach, zupach czy jako dodatek do dań głównych.Warzywa pokrojone w paski lub talarki to świetna przekąska między posiłkami.

3. Jak wzmocnić organizm – unikaj używek

Zarówno papierosy, jak i alkohol niszczą przyswajane przez nas witaminy i mikroelementy, a także komórki odpornościowe znajdujące się we krwi. Utrudniają w ten sposób walkę organizmu z drobnoustrojami i infekcjami. Warto zrezygnować zupełnie z niezdrowych używek lub znacznie ograniczyć ich ilość. Pamiętajcie, że dym papierosowy szkodzi nie tylko podczas palenia, ale także przebywania w zadymionych pomieszczeniach!

szklanki do whisky

Alkohol spożywaj z umiarem

4. Na odporność pij tran

Tran jest bogaty w witaminy i mikroelementy wzmacniające organizm. Warto go pić, zwłaszcza jeśli nasza dieta nie jest zróżnicowana i nie często sięgamy po ryby czy warzywa. Pamiętajcie jednak o zachowaniu odpowiedniej ilości spożytego tranu i stosowaniu się do zaleceń zawartych w ulotce. Przedawkowanie tranu może prowadzić do zaburzeń w działaniu innych przyjmowanych preparatów.

5. Dieta na odporność – jedz miód

Dwie łyżki miodu każdego dnia dostarczają organizmowi witaminy i mikroelementy, wzmacniające układ odpornościowy. Ponadto miód ma działanie rozgrzewające i regenerujące. Warto dodawać go do herbaty lub przygotować na jego bazie wodę smakową z imbirem i cytryną. Pamiętajcie, że miód w za wysokiej temperaturze traci swoje właściwości. Używajcie termometru do herbaty i odczekajcie z dodaniem miodu, aż ostygnie ona do 40 stopni Celsjusza.słoik na miód mały

6. Jak wzmocnić osłabiony organizm – jedz kiszonki

Kiszona kapusta, ogórki, buraki czy kwas chlebowy są bogate w bakterie probiotyczne, które przywracają równowagę flory bakteryjnej jelit. Ich regularne spożywanie jest bardzo ważne dla naszej odporności, ponieważ w jelitach znajduje się najwięcej limfocytów, chroniących przed patogenami. Dlatego też wzmacnianie odporności należy zacząć od jelit i od zadbania o ich odpowiedni stan. Ponadto naturalne probiotyki, jakimi są kiszonki, stymulują układ odpornościowy do walki z drobnoustrojami.słoik do kiszenia ogórków szklany weck

7. Sposób na odporność – pij herbaty owocowe

Herbaty owocowe, na przykład z aronii, dzikiej róży czy czarnej porzeczki,  również są bogate w witaminy A, B,C i E. Zawierają ponadto wapń, magnez i żelazo, dzięki czemu wzmacniają nasz organizm. Dodatkowo picie herbat w okresie jesienno- zimowym to dobry sposób na szybkie rozgrzanie. Kupcie sobie uroczy zaparzacz do herbaty i zamieńcie trzecią kawę z rzędu na pyszną herbatę – wyjdzie Wam to na zdrowie. Koniecznie sprawdźcie nasze przepisy na rozgrzewające herbaty, chroniące przed przeziębieniem.

zaparzacz do herbaty silikonowy fred and frends leniwiec

Kupuj herbaty liściaste, mają znacznie więcej aromatu i są smaczniejsze!

8. Uprawiaj sport

Jak wiadomo ruch to zdrowie. Ważne jest, aby wybrać sport, który lubimy i uprawiać go regularnie. Jeśli jesteście zabiegani, wystarczy nawet spacer. Możecie w ten sposób spędzić fajnie czas z rodziną na świeżym powietrzu. Dla mniej zapracowanych, dobrym pomysłem jest też pójście na siłownie czy basen, a także gimnastykowanie się w domu. Pamiętajcie, że niezależnie od tego, którą formę aktywności wybierzecie, należy powtarzać ją minimum 3 razy w tygodniu, aby wspomóc działanie układu odpornościowego. I pamiętajcie o bidonie z wodą – nawadnianie organizmu to podstawa każdej aktywności fizycznej.

bidon plastikowy rosti

Pamiętaj, aby pić 2 litry wody dziennie

9. Ubieraj się ciepło

Nie dajcie się zwieść pozorom. Lato powoli się kończy i warto pomyśleć o cieplejszym stroju. Polecam ubierać się na cebulkę, aby w razie potrzeby ściągnąć dodatkowa warstwę. Koniecznie zadbajcie o czapkę lub kaptur. To przez głowę „ucieka” najwięcej ciepła. Jeśli wybieracie się na długi spacer, nie zapominajcie o kubku termicznym z ciepłą herbatą. I pamiętajcie, że przegrzanie tak samo jak wychłodzenie, sprzyja rozwojowi infekcji. Kontrolujcie temperaturę w Waszych domach, a także odpowiednio nawilżajcie powietrze.

kubek termiczny stalowy black blum

Rozgrzewająca herbata w kubku termicznym to must have podczas jesiennych spacerów.

Jak widzicie, domowe sposoby na wzmocnienie organizmu nie są trudne do zrealizowania. Produkty, które chronią nas przed chorowaniem dostępne są w każdym sklepie i łatwo przygotować z nich coś pysznego. Jeśli znacie jeszcze inne sposoby na wzmocnienie odporności, koniecznie się ze mną nimi podzielcie. Jesień za pasem. Ja zaczynam od siebie dbać o dziś, a Wy?

No votes yet.
Please wait...