Gotowanie kaszy jaglanej, na wodzie lub na mleku, to wcale nie taka prosta sprawa… Ugotowana kasza może mieć niewłaściwą konsystencję, a co najgorsze może być gorzka! Dowiedz się, jak prawidłowo ugotować kaszę jaglaną na sypko i to bez goryczki, w zwykłym garnku lub w mikrofalówce!

Mimo iż kasza jaglana wychwalana jest pod niebiosa za swoje właściwości zdrowotne, to długo nie mogłam się do niej przekonać. A próbowałam tyle razy… Jaglanki z owocami, kasza z warzywami, a nawet placuszki i ciasto jaglane. Wszystko to miało być nie tylko zdrowe, ale i smaczne. Niestety, wychodziło zupełnie odwrotnie! I teraz już wiem dlaczego. Bo kasza jaglana musi być gotowana w odpowiedni sposób, ale również prawidłowo przygotowana, zanim wyląduje w garnku! I bardzo dobrze, że nie poddałam się w swoich „jaglanych próbach”! Kaszę wystarczyło właściwie ugotować, by pozbyć się goryczki i w końcu cieszyć się jej nieocenionymi wartościami, ale i smakiem!


Z czego jest kasza jaglana?

Drobne, żółte ziarenka kaszy jaglanej to nic innego jak łuskane ziarno prosa zwyczajnego. Zdobywa coraz większą popularność w kuchni, stając się składnikiem różnorodnych dań, tych na słodko i na słono. Nie może być zbyt długo przechowywana, ze względu na sporą zawartość tłuszczów, które jełczejąc, nadają jej gorzkawy posmak. Kasza jaglana ceniona jest za swoje właściwości, a w tym za to, że nie zawiera glutenu. Polecana jest zatem alergikom i dzieciom.

Kasza jaglana i właściwości zdrowotne

Czy kasza jaglana jest zdrowa? No pewnie, że jest! Właściwości odżywcze kaszy jaglanej dorównują kaszy gryczanej, która do niedawana uważana była za tę najzdrowszą. Jaglana nie zawiera glutenu, dlatego okaże się dobrym składnikiem diety bezglutenowej.

Kasza jaglana – właściwości odżywcze i lecznicze:
  • Kasza jaglana to źródło łatwo przyswajalnego białka.
  • Jest lekkostrawna, a tym samym polecana dla dzieci, dla osób starszych i dla osób z dolegliwościami układu pokarmowego.
  • Zawiera cenne witaminy z grupy B – tiaminę, ryboflawinę, pirydoksynę.
  • Działa antywirusowo, zmniejszając stan zapalny błon śluzowych – polecana przy katarze.
  • Źródło krzemionki, pozytywnie wpływającej na stan włosków, skóry i paznokci.
  • Zawiera witaminę E i lecytynę – polepsza pamięć i koncentrację, dlatego poleca się ją osobom uczącym się i pracującym umysłowo.
  • Przywraca równowagę kwasowo-zasadową w organizmie.
  • Pomocna w walce ze zgagą, ponieważ neutralizuje kwasy żołądkowe.
  • Znajdziemy w niej także żelazo i magnez.

Kasza jaglana na sypko – jak ugotować w garnku?

W jaki sposób gotuje się kaszę jaglaną, by miała odpowiednią konsystencję (sypką lub kleistą) i by nie była gorzka? Wymaga to kilku etapów, na które składają zarówno przygotowanie kaszy do gotowania, jak i jej właściwe gotowanie i późniejsze przechowywanie.

Jak ugotować kaszę jaglaną na sypko, żeby nie była gorzka? Infografika

KROK 1. Prażenie lub moczenie kaszy jaglanej

Ziarenka kaszy jaglanej najlepiej podprażyć na suchej patelni, aż zaczną wydzielać przyjemny, lekko orzechowy zapach. Nie praż kaszy zbyt długo, by jej nie spalić! Jeśli nie masz zbyt wiele czasu, możesz pominąć prażenie kaszy jaglanej i przejść do płukania jej pod wodą.

Zamiast prażyć kaszę jaglaną, możesz ją namoczyć przez kilka godzin w wodzie. Do wody warto dodać odrobinę soku z cytryny, dzięki temu pozbędziesz się fitynianów, które utrudniają przyswajanie składników mineralnych.

KROK 2. Przelewanie kaszy zimną wodą i wrzątkiem

Podprażoną lub namoczoną kaszę jaglaną przełóż na drobne sitko i dokładnie przepłucz pod zimną, a później pod ciepłą wodą. Płucz do momentu, aż spływająca woda nie będzie mętna, ale przezroczysta. Przelej kaszę wrzącą wodą.

Sitko kuchenne Domotti

KROK 3. Przesypanie kaszy do garnka

Tak przygotowaną kaszę przesyp do garnka z wrzącą wodą (lub zalek kaszę wrzątkiem). Proporcja powinna wynosić: 1 szklanka kaszy jaglanej na 2,5 szklanki wody. Poczekaj, aż woda ponownie się zagotuje i dodaj odrobinę soli i oleju (1 łyżka oleju na 100 gram kaszy).

A jak ugotować kaszę jaglaną na mleku? Najlepiej wykorzystać do tego garnek z płaszczem wodnym, w którym gotujemy mleko, by zalać nim kaszę. Lub odwrotnie – do gotującego się mleka możesz wsypać kaszę. Możesz również ugotować kaszę jaglaną w mieszance wody i mleka – najpierw podgotuj ją na wodzie, a potem dolej gorące mleko. Najważniejsze, by proporcja wynosiła 1 szklanka kaszy na 2,5 szklanki płynu.

Garnek z płaszczem wodnym do gotowania mleka Odelo

KROK 4. Gotowanie – ile czasu gotować kaszę jaglaną?

Kasza jaglana powinna być gotowana na małym ogniu i najlepiej pod przykryciem (pokrywka może być lekko uchylona). Jak długo gotować kaszę jaglaną? Do momentu, aż wchłonie całą wodę, czyli 15-20 minut. Uwaga! W czasie gotowania nie mieszaj kaszy! Dzięki temu będzie sypka, a nie klejąca.

KROK 5. Odstawienie garnka z kaszą

Garnek z ugotowaną kaszą jaglaną odstaw w ciepłe miejsce na 15-20 minut, by kasza doszła do siebie. Garnek możesz dodatkowo owinąć małym ręcznikiem – świetnie utrzyma ciepło. Po tym czasie kasza jaglana jest gotowa do dalszego przyrządzania – na słodko lub na słono, na ciepło i na zimno! Możesz dodać do niej łyżkę masła.

Jak ugotować sypką kaszę jaglaną w mikrofalówce?

Czy gotowanie kaszy jaglanej w mikrofali jest w ogóle możliwe? Jak najbardziej! Kaszę możesz ugotować w szklanym naczyniu z pokrywką, ale najlepiej wykorzystać do tego specjalny pojemnik do gotowania kaszy i ryżu. Nie wsypuj do niego zbyt wiele ziarenek, by w czasie gotowania kasza nie zaczęła kipieć (kasza powinna zajmować maksymalnie 1/3 wysokości pojemnika). Przed włożeniem pojemnika do mikrofalówki, przygotuj kaszę tak samo jak do gotowania w garnku – podpraż lub namocz ziarenka, przelej zimną i wrzącą wodą. Przełóż kaszę do pojemnika, dodaj trochę soli, oleju lub masła i zalej gorącą wodą. Nałóż pokrywkę, wstaw do mikrofali i ustaw moc na 900W. Po zagotowaniu wody, zmniejsz moc kuchenki i gotuj jeszcze przez kilkanaście minut.

Pojemnik do gotowania ryżu i kaszy w mikrofalówce

Jak przechowywać kaszę jaglaną?

Gotowanie kaszy jaglanej na sypko wymaga trochę czasu, dlatego możesz od razu przygotować jej większą porcję, do wykorzystania na śniadanie, obiad lub kolację. Dodatkową porcję przechowuj w lodówce, góra 2-3 dni. Świeżo ugotowaną możesz wykorzystać do deserów na zimno, a tę parodniową lepiej do dań na ciepło – smażonych kotlecików, wytrawnych tart, kaszotto z warzywami i innych.

Ocena: 4.0/5.
Please wait...