Niezawodne, domowe sposoby na rozgrzanie organizmu w okresie jesienno-zimowym. Pomagają przy wyziębieniu i chronią przed przeziębieniem. Smaczne potrawy rozgrzewające organizm, sycące zupy kremy, zimowe herbaty i napary ziołowe, pikantne przyprawy i domowy grzaniec. Co jeszcze przyniesie przyjemne ciepło naszemu ciału? Znamy sposób na rozgrzanie organizmu!

Jak się skutecznie rozgrzać przy przeziębieniu? Wskocz pod koc z termoforem, weź gorącą kąpiel, popijaj aromatyczną herbatkę i przygotuj pożywną zupę. Takie proste metody na rozgrzanie są bardzo pomocne w jesienno-zimowym okresie, kiedy nietrudno o wyziębienie organizmu. Zmiany temperatur i nieodpowiedni ubiór do pogody to tylko jedne z przyczyn lekkiego wychłodzenia ciała. Warto zawczasu chronić się przed chorobami i rozgrzewać organizm przez całą zimę! Co pomoże? Rozgrzewające potrawy, zupy, przyprawy, zioła, herbaty, napoje, kąpiele, inhalacje, grzaniec i termofor.

Jak rozgrzać organizm od środka - infografikaWyziębiony organizm – przyczyny i objawy

W okresie jesienno-zimowym nie trudno o wyziębienie, czyli lekkie wychłodzenie organizmu, podczas którego wciąż odczuwamy zimno. Jak do tego dochodzi? Czasami trudno jest nam przewidzieć zmiany pogody (różne temperatury w ciągu dnia), a ubiór okazuje się nieadekwatny do warunków atmosferycznych. Wyziębienie organizmu skutkuje osłabieniem odporności, a stąd już krótka droga do przeziębienia.

Przyczyny:

  • ubiór nieadekwatny do pogody,
  • dłuższy pobyt na zewnątrz przy niskich temperaturach i wietrznej pogodzie,
  • przemoczeniu na deszczu lub na śniegu,
  • kąpiele w zimnej wodzie (np. na skutek wypadku),
  • nieogrzewanie pomieszczeń, w których przebywamy.

Objawy:

  • uczucie ciągłego zimna,
  • dreszcze,
  • blada i zimna skóra, czasem lekka sina,
  • sine usta i opuszki palców,
  • bóle i zawroty głowy,
  • bóle mięśni,
  • osłabienie i uczucie rozbicia,
Uwaga! Nigdy nie wskakuj do gorącej kąpieli od razu po powrocie do domu. Na początku rozgrzej się pod kocem, a dopiero potem zażyj rozgrzewającej kąpieli. Gwałtowna zmiana temperatur może doprowadzić do omdlenia.

1. Rozgrzewające herbaty

Napoje rozgrzewające, takie jak różnego rodzaju herbatki z dodatkami, to świetny sposób na rozgrzanie organizmu od środka. I nie chodzi jedynie o klasyczną herbatę z miodem i cytryną. Masz znacznie więcej możliwości! Herbatki rozgrzewająca najlepiej przygotować na bazie czarnej herbaty z dodatkami. W zimowych miesiącach lepiej zrezygnuj z picia zielonej herbaty lub naparów z mięty, ponieważ mają one właściwości wychładzające organizm. Rozgrzewające herbatki z dodatkami noś zawsze przy sobie w kubku termicznym – zabieraj ze sobą w podróż, do pracy czy na spacer.

Herbata rozgrzewająca – co warto do niej dodać?

  • sok z cytryny,
  • miód,
  • świeże kłącze imbiru,
  • cynamon,
  • kardamon,
  • goździki,
  • sok z malin lub suszone maliny.

Poznaj nasze proste przepisy na: Zimowe herbaty rozgrzewające organizm.

Pamiętaj, by miodu i cytryny nie dodawać do wrzątku! W zbyt wysokiej temperaturze takie dodatki tracą swoje zdrowotne właściwości. Odczekaj, aż zaparzona herbata przestygnie do temperatury ok. 40°C. Jak to sprawdzić? Wykorzystaj termometr do herbaty.

2. Rozgrzewający napój imbirowy

Rozgrzewająca herbata to nie jedyny sposób na walkę z przeziębieniem. Gdy czujesz, że coś zaczyna łamać Cię w kościach, przygotuj napój imbirowy, który rozgrzewa i poprawia krążenie. W tym celu, kawałek świeżego kłącza imbiru (ok. 5 cm) zetrzyj na tarce o grubszych oczkach, włóż do rondelka, zalej wodą i gotuj na wolnym ogniu przez 15-20 minut. Gotowy napój przelej przez sitko do kubka. Dla złagodzenia smaku dodaj łyżeczkę miodu i kilka kropel soku z cytryny.

Uwaga! Napój imbirowy jest bardzo mocny w smaku, dlatego możesz go nieco rozcieńczyć wodą. Taki rozgrzewający napój jest świetny w pierwszych dniach walki z przeziębieniem.

3. Sposoby na rozgrzanie: napary ziołowe

Jako rozgrzewające napoje możesz popijać nie tylko czarną herbatę z dodatkami i napój imbirowy, ale również napary ziołowe. Czas parzenia ziół jest jednak nieco dłuższy niż zwykłej herbaty. By w pełni wykorzystać ich moc, parz zioła przez minimum 10 minut. Takie ziołowe napoje rozgrzewające organizm przyniosą ulgę w bólach gardła i głowy, przy kaszlu, katarze i gorączce.

Po jakie napary ziołowe warto sięgnąć, by rozgrzać organizm?

  • Kwiat lipy – dzięki związkom śluzowym lipa wykazuje łagodne działanie przeciwzapalne, łagodzące kaszel i ból gardła. Napar z kwiatu lipy polecany jest przy przeziębieniu, zapaleniu gardła i oskrzeli, anginie i przy gorączce.
  • Ziele macierzanki – wykazuje właściwości wykrztuśne i odkażające. Macierzanka piaskowa jest polecana przy suchym kaszlu i infekcjach dróg oddechowych.
  • Kwiat bzu czarnego – ma działanie antywirusowe, podnosi odporność organizmu, wzmacnia błony śluzowe dróg oddechowy, działa napotnie, rozrzedza katar i łagodzi ból głowy.

Do zaparzenia ziołowych naparów wykorzystaj większy dzbanek z sitkiem, kubek z zaparzaczem lub french press. Ciekawy przegląd różnorodnych akcesoriów do parzenia herbaty i ziół znajdziesz na naszym blogu: Akcesoria do parzenia herbaty.

4. Przyprawy i zioła rozgrzewające organizm

Kolejne naturalne produkty rozgrzewające organizm to przyprawy i zioła, które warto włączyć do zimowej diety. Najlepsze w działaniu są ostre i aromatyczne przyprawy – część z nich być może masz już w swojej kuchennej szafce. Pasują do dań obiadowych, pożywnych zup, a nawet zimowych zimowych herbatek, kawy, ciepłego mleka z miodem i gorącej czekolady.

Rozgrzewające przyprawy i zioła:

  • Imbir – do herbaty, dań obiadowych i zup, bogaty w substancje przeciwzapalne, pomocny w leczeniu przeziębienia, łagodzi bóle mięśni i stawów,
  • Kardamon – pasuje do kawy i herbaty, ma właściwości wykrztuśne,
  • Kurkuma – jedna z najlepiej ocieplających przypraw, idealna do dań obiadowych, gęstych zup kremów i „złotego mleka”,
  • Cynamon – do zup kremów, herbaty, kawy, kakao i mleka, pomocny w leczeniu przeziębienia i grypy, działa antybakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwgrzybicznie.,
  • Gorczyca – główny składnik musztardy, pasuje do mięs i sosów, pomocna przy zapaleniu zatok i nerwobólach,
  • Chili – do dań obiadowych, a nawet gorącej czekolady, bogate w witaminę C, przynosi ulgę przy bólach głowy i zatok.
Słoiki na przyprawy szklane Gold

W małych słoiczkach warto trzymać chili, kurkumę, cynamon, goździki i inne przyprawy – by mieć je zawsze pod ręką!

Rozgrzewające przyprawy i zioła warto wykorzystywać na różne sposoby i włączyć do swojej codziennej diety, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy nasz organizm narażony jest na różnego rodzaju bakterie i wirusy.

Więcej o wpływie pikantnych przypraw na nasze zdrowie, a nawet wygląd przeczytasz w artykule: Czy warto jeść ostre jedzenie?

5. Rozgrzewające zupy na zimę

Rozgrzewająca domowa zupa to nie tylko pomysł na dobry posiłek, ale i sposób na rozgrzanie organizmu w chłodne dni! Pożywna i sycąca dostarczy naszemu organizmowi wielu odżywczych składników i siły do walki z przeziębieniem. 😉 Uczucie sytości w żołądku zapewni nam rozgrzanie na dłużej!

Zimowe zupy rozgrzewające to nie tylko tradycyjny rosół z makaronem, ale również gęste zupy kremy. Takie dania to prawdziwe bomby witaminowe, które dodatkowo warto wzbogacić rozgrzewającymi i aromatycznymi przyprawami: majerankiem, tymiankiem, oregano, rozmarynem, kolendrą, kminem rzymskim, a nawet imbirem. Takie rozgrzewające dania na zimę warto zajadać nie tylko na obiad, ale nawet na śniadanie i kolację! Śmiało zabieraj pożywną zupę do pracy w termosie obiadowym, który na długo utrzyma ciepło dania.

Jakie rozgrzewające zupy warto przygotować?

  • tradycyjny rosół z makaronem,
  • rozgrzewająca zupa pomidorowa z imbirem,
  • zupa krem z soczewicy,
  • kapuśniak z kminem rzymskim,
  • zupa gulaszowa z ciecierzycą,
  • krupnik na żeberkach.

W wyborze najlepszego termosu obiadowego, dostosowanego do Twoich potrzeb, pomoże Ci nasz artykuł: Najlepsze termosy obiadowe na zupę i inne posiłki – jakie wybrać?

6. Rozgrzewające dania na zimę

Już z samego rana warto rozgrzać swój organizm. Zacznij dobrze dzień pożywnym śniadaniem, które rozgrzeje i nasyci. Co zatem jeść? Jaglankę z jabłkiem, owsiankę z gruszką, pudding ryżowy i inne smakołyki. Proste przepisy znajdziesz tutaj: Pomysły i przepisy na rozgrzewające śniadania.

Rozgrzewające obiadowe danie to również podstawa w okresie jesienno-zimowym. Powinno składać się z produktów, bogatych w składniki odżywcze, które rozgrzewają, a nie działają wychładzająco na nasz organizm. W zimie nie bój się dodawania pikantnych przypraw do posiłków, które wzmocnią jego właściwości. Dodawaj chili, kurkumę, kardamon i inne wcześniej wspomniane przyprawy. Dieta rozgrzewająca powinna być wolna od produktów wychładzających organizm. Unikaj zatem sałatek ze świeżych pomidorów i ogórków, a postaw na warzywa cebulowe, korzeniowe, kapustne i strączkowe.

Możesz przygotować:

  • klopsiki w pikantnym sosie pomidorowym,
  • ostry ryż po meksykańsku,
  • gulasze mięsne i warzywne,
  • leczo,
  • rozgrzewające curry,
  • makaron z sosem cebulowym,
  • pieczone buraki,
  • marchewkę z groszkiem,
  • a nawet zapiekany czosnek.

Jak powinna wyglądać dieta na zimę? Przeczytaj o produktach, które warto jeść i których lepiej unikać: Jakie warzywa i owoce warto jeść zimą?

7. Sposoby na rozgrzanie organizmu: gorąca kąpiel lub prysznic

Jak jeszcze rozgrzać organizm przy przemarznięciu lub przeziębieniu? Gorąca kąpiel lub prysznic na pewno Ci pomoże! Pamiętaj tylko, by nie wskakiwać do wanny od razu po przyjściu do domu, gdy na zewnątrz panują niskie temperatury. Nagłe zmiany temperatur mogą skutkować nawet omdleniem. Ogrzej ciało pod polarowym kocem i dopiero po tym weź relaksującą kąpiel lub prysznic. Wygrzewaj się w wannie minimum 10 minut, ale nie dłużej niż pół godziny! Do wody możesz dodać kilka kropel olejku sosnowego lub pomarańczowego. Jeśli zamierzasz wziąć prysznic, stopniowo podkręcaj temperaturę wody. Zacznij od tej letniej. Polewaj wodą najpierw nogi i ręce, a później brzuch i klatkę piersiową. Na koniec – kark. Zanim wyjdziesz spod gorącego prysznica, oblej się chłodniejszą wodą.

8. Domowe sposoby na rozgrzanie: Termofor

Jak się jeszcze można rozgrzać przy przemarznięciu i przy przeziębieniu? Moim towarzyszem zimowych wieczorów jest nieodłącznie – termofor. Wystarczy napełnić go ciepłą wodą i wskoczyć pod koc. Zapewniam, że od razu zrobi się cieplej! Taki termofor to również świetny ratunek przy bólach brzucha i pleców, dlatego warto mieć go zawsze pod ręką. Dostępny w różnych kształtach i wzorach. Gumowy termofor może być dodatkowo ubrany w „sweterek”, co zmniejsza ryzyko poparzenia zbyt gorącym termoforem.

Termofory na rozgrzanie

9. Domowe inhalacje, czyli coś na rozgrzanie organizmu

Co jeszcze można stosować na rozgrzanie organizmu? Polecam inhalacje z dodatkiem olejków eterycznych lub suszonych ziół. To nie tylko świetny sposób na rozgrzanie, ale i walkę z infekcją. Kilkoma kropelkami olejku eterycznego możesz skropić poduszkę, na której śpisz. Dzięki temu będziesz wdychać olejek podczas snu. Innym sposobem jest dodanie ok. 15 kropel olejku lub garści suszonych ziół do miski z gorącą wodą. Nakryj głowę ręcznikiem i wdychaj opary. Poprawi to krążenie krwi, usunie toksyny z ciała i udrożni nos przy infekcjach górnych dróg oddechowych.

Suszone zioła do inhalacji:

  • szałwia lekarska,
  • rumianek pospolity.

Olejki eteryczne do inhalacji:

  • olejek sosnowy,
  • olejek eukaliptusowy,
  • olejek z drzewa sandałowego,
  • olejek z drzewa herbacianego,
  • olejek z szałwii,
  • olejek tymiankowy.

10. Grzaniec na rozgrzanie wyziębionego organizmu

Kuchnia rozgrzewająca to również domowej roboty grzaniec z aromatycznymi przyprawami. Warto wiedzieć, że grzane może być nie tylko wino, ale również piwo, rum i miód. Klasyczny grzaniec jest bardzo prosty w przygotowaniu. Wystarczy przelać do garnka czerwone wino, dodać plasterki pomarańczy, cynamon, goździki, gałkę muszkatołową, a w razie potrzeby dosłodzić miodem.  Wszystko podgrzewaj na wolnym ogniu. Uwaga! Nie wolno dopuścić do zagotowania!  Całość przelej do dzbanka i rozlewaj do mniejszych kubeczków. Niezawodny w takich chwilach okazuje się zestaw do grzańca.

Jaki grzaniec możesz przygotować:

  • grzaniec galicyjski z czerwonego wina,
  • skandynawski glögg z wina i wódki lub brandy,
  • gorący poncz z wina i soku pomarańczowego,
  • grzane piwo z miodem,
  • grzane piwo z jajkiem,
  • grzane piwo po łemkowsku – z dodatkiem wiśniówki,
  • grog – grzany rum,
  • grzaniec miodowy.

Jest tyle grzańców do wyboru, że z pewnością znajdziesz taki, który odpowiada Ci najbardziej! Wszystkie są naprawdę proste w wykonaniu, a co najważniejsze – rozgrzewają i pomagają w walce z przeziębieniem. Pamiętaj, że sam alkohol nie jest sprzymierzeńcem w walce z chorobą, dlatego nie przesadzaj z jego ilością. Kubeczek grzanego wina to co innego niż pełny kufel zimnego piwa.

W przygotowaniu domowego grzańca pomogą Ci proste przepisy: 10 – przepisów na domowego grzańca.


Mam nadzieję, że powyższe domowe sposoby na rozgrzanie organizmu pomogą Ci przetrwać sezon jesienno-zimowy. A może znasz jakiś inny domowy sposób na rozgrzanie organizmu? Jeśli tak, to daj znać w komentarzu – chętnie go poznam 😉

Ocena: 5.0/5. Oddano 2 głosy.
Please wait...