Jagody to owoce bogate w wartości odżywcze i wykazujące wiele właściwości leczniczych. Poprawiają wzrok, poprawiają pracę układu trawiennego i są sprzymierzeńcem w odchudzaniu. Zarówno jagody leśne, jak i jagody goji, acai i kamczackie oferują właściwości, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie!

Czy jagody są zdrowe? Zdecydowanie tak! Ale które wybrać? Dobrze nam znane leśne jagody czy wywodzące się z innych krajów? Wszystkie jagody mają prozdrowotne działanie, dlatego warto dodawać je do porannej owsianki, jogurtu z musli i owocami, a nawet do płatków na mleku. Mile widziane jako przekąska do pracy, dodatek do koktajlu lub zdrowego deseru. Moim faworytem są jagody zapiekane pod kruszonką w ceramicznych kokilkach.

Czarne jagody leśne – witaminy i właściwości zdrowotne

Pełen dzbanek leśnych jagód to zdecydowanie zdrowotne bogactwo! Czarne jagody wykazują właściwości lecznicze, dlatego warto zajadać je z dodatkiem jogurtu lub jako dodatek do owsianki i innych deserów. Te drobne owoce kryją w sobie sporo witaminy C, A, PP oraz witamin z grupy B.

Znajdziemy w nich selen, cynk, mangan oraz miedź. Zawierają procyjanidy, antocyjany, pektyny oraz różnego rodzaju sole mineralne i kwasy. Taki skład wpływa na bakteriobójcze właściwości jagód leśnych – niszczą paciorkowce i gronkowce.

Suszone jagody to lek na biegunkę

Jagody zawierają sporą ilość garbników, dzięki czemu są świetnym lekiem na biegunkę. Będą pomocne także przy zatruciu pokarmowym, nudnościach i bólach brzucha. Przy takich dolegliwościach sięgnij po suszone jagody lub po napar przygotowany z ich liści. Świeże owoce będą miały działanie odwrotne – przydadzą się przy zaparciach, ponieważ działają rozwalniająco.

Jagody i wpływ na odchudzanie

Nie można nie wspomnieć o błonniku, w który bogate są jagody. Wypełnia on nasz żołądek i daje poczucie sytości. Jagody pozytywnie wpływają na funkcjonowanie układu trawiennego! Zawarty w nich mangan i selen obniżają poziom złego cholesterolu, a podnoszą poziom tego dobrego. Śmiało więc możesz przygotować z nich dietetyczne sorbety w foremkach do lodów czy owocowe koktajle popijane ze słoików z uchem i słomką.

Słoik z uchem na koktajle Kilner

Smoothie z jagód i truskawek, popijane ze słoika z uchem, to smaczny sposób na zdrowie!

Na co są dobre jagody? Na oczy!

Zawartość witaminy A sprawia, że jagody bardzo pozytywnie wpływają na oczy. Polecane są tym osobom, które mają problemy ze wzrokiem. Nie bez znaczenia pozostają również antocyjany, czyli czerwone, niebieskie lub fioletowe barwniki występujące w warzywach i owocach. Antocyjany sprawiają, że gałka oczna jest lepiej ukrwiona – uszczelniają naczynia krwionośne narządu wzorku i zmniejszają krzepliwość krwi. Są szczególnie ważne dla osób z krótkowzrocznością, u których poprawiają komfort widzenia. Przygotuj jagody w syropie, w formie soku lub innego wyrobu i przechowuj w słoikach na przetwory, by sięgnąć po nie, gdy będą potrzebne.

Jagody goji – właściwości lecznicze i odchudzające

Wśród jagód możemy wskazać także na jogu goji, wykorzystywane w chińskiej medycynie naturalnej, ale coraz bardziej popularne i w naszym kraju. W krajach azjatyckich są wykorzystywane od stuleci przy chorobach serca, płuc oraz wątroby. Pomagają obniżyć poziom glukozy we krwi oraz załagodzić objawy reumatyzmu. Zawarty w nich składnik wspiera nasz układ odporności i wykazuje działanie antynowotworowe.

Jagody goji wykazują właściwości wspomagające odchudzanie. Są bogate w błonnik, który zmniejsza apetyt i pomaga zachować szczupłą sylwetkę.

Cenne jagody acai i właściwości lecznicze

Właściwości jagody acai niegdyś znane były tylko tubylcom z dzikich lasów amazońskich. Dzisiaj o ich pozytywnym wpływie na zdrowie słyszał już chyba cały świat. Jagoda acai to bogactwo witamin, pierwiastków, antyoksydantów i aminokwasów. Szczególnie ważne są zawarte w niej polifenole (a w tym antocyjany i flawonoidy) – wspomagają pracę układu krwionośnego, a przez to zmniejszają ryzyko zatoru w naczyniach krwionośnych. Antyoksydanty neutralizują wodne rodniki i spowalniają proces starzenia. Ich spożywanie zapewnia sporą dawkę energii, poprawę kondycji umysłowej, redukcję zmęczenia, poprawę trawienia i złagodzenie stresu.

Jagoda kamczacka – właściwości odżywcze i lecznicze

Nieco mniej znana niż głośne jagody goji oraz acai, ale równie zdrowa – jagoda kamczacka. Jej owoce to wydłużone, fioletowo-granatowe jagody o kwaśno-słodkim smaku. Jagody kamczackie mogą pochwalić się nie tylko walorami smakowymi, ale również właściwościami zdrowotnymi. Bogate w witaminy, składniki mineralne, polifenole oraz antyoksydanty. Wzmacniają naczynia krwionośne i obniżają ciśnienie krwi. Pomocne w dolegliwościach żołądkowych oraz przy przeziębieniu. Działają przeciwzapalnie, odtruwają organizm z toksyn i ogólnie go wzmacniają. Pomagają nawet w walce z nowotworami!

Forma do wypieku tarty prostokątna

Ciasto z owocami wypieczone w specjalnej formie do tarty to obowiązkowy deser na lato!

Co pysznego zrobić z jagód?

Możesz zajadać jagody „prosto z krzaczka”, oczywiście po ich umyciu, z dodatkiem jogurtu i innych owoców lub przygotować z nich smaczne potrawy i desery. Warto wykorzystać owocowe dobrodziejstwo lata i zrobić pierogi z jagodami. Foremka do pierogów pomoże Ci szybko uformować idealne, nadziane jagodami pierożki. Nie zapomnij także o wypieku ciasta w formie do tarty z dodatkiem jagód, malin czy truskawek.

Ocena: 4.5/5. Oddano 2 głosy.
Please wait...