Nadmiar cukru nie wpływa dobrze na nasz organizm, a mimo to nie wyobrażamy sobie wypieków bez jego dodatku! Co zatem używać zamiast cukru, by było słodko, ale i zdrowo? Czym i jak zastąpić biały cukier w ciastach, ciasteczkach, deserach i innych daniach? Zobacz listę zdrowych zamienników!

Spożywanie zbyt dużej ilości cukru negatywnie wpływa na nasze zdrowie. I nie chodzi tylko o słodzenie kawy czy herbaty, ale również o cukier zawarty w wielu kupowanych przez nas produktach – batonikach, kolorowych napojach, sokach, a nawet wędlinach. Biały cukier to również podstawowy składnik wielu domowych wypieków. Wiadomo, muszą być słodkie! Ale proponuję nieco zmodyfikować dotychczasowe przepisy i wykorzystać zdrowe zamienniki cukru – naturalny miód, stewię, cukier kokosowy i inne.

Miód zamiast cukru do ciasta

Czym zastąpić cukier w cieście, ale i ogólnie w diecie? Naturalnym i zdrowym miodem! To zdecydowanie najcenniejsza z substancji słodzących, bogata w witaminy i minerały (wapń, żelazo, magnez, potas, fosfor, niacyna). Miód jest niezawodny, gdy dopada nas przeziębienie, ale również wtedy, gdy chcemy dodać słodkości porannej owsiance, koktajlom i plackom. Sprawia, że wypieki stają się słodkie oraz nadaje im wspaniały aromat i barwę. Piernik czy ciasteczka korzenne na miodzie to oczywiście podstawa, ale można dodawać go również do innych wypieków. Najlepiej zacząć od prostych przepisów, gdzie zamiana składników jest znacznie łatwiejsza.

Słoki na miód

Jak zastąpić zwykły cukier miodem? Z uwagi na to, że miód jest słodszy niż tradycyjny biały cukier, należy go użyć mniej. I tak, 1 szklankę białego cukru zastąp około 3/4 szklanki miodu. Co więcej, warto dodać również odrobinę sody oczyszczonej, by zredukować kwaśny odczyn ciasta. Musisz pamiętać również o tym, by zmniejszyć ilość płynnych składników, ponieważ miód, w przeciwieństwie do cukru, ma płynną konsystencję.

Pamiętaj o właściwym przechowywaniu miodu. Trzymaj go w szklanym słoiku do miodu, ze szczelnym zamknięciem, które uchroni przed wchłanianiem wody i pary wodnej. Nieszczelne naczynie mogłoby doprowadzić do rozrzedzenia miodu i jego fermentacji.

Zdrowy zamiennik cukru do ciast – ksylitol, czyli cukier brzozowy

Ksylitol to kolejny zamiennik, który może być używany zamiast cukru do słodzenia wypieków. Pozyskiwany jest z kory brzozowej i ma pozytywny wpływ na nasz organizm – działa antybakteryjnie, wzmacnia odporność i polepsza wchłanianie wapnia do kości, przez co polecany jest osobom narażonym na osteoporozę. Co ważne, wyróżnia go niskokaloryczność, dlatego jest chętnie używają go osoby będące na diecie. Cukier brzozowy polecany jest jako zdrowy zamiennik cukru do słodzenia kawy, herbaty, innych napojów, deserów oraz oczywiście domowych wypieków. Spożywany w zbyt dużych ilościach może przyczynić się do problemów żołądkowych, dlatego nie należy przekraczać dopuszczalnych dawek.

Kolejny zamiennik cukru – stewia

Czym jeszcze można zdrowo słodzić wypieki, a także gorące napoje? Stewią! To naturalnie słodka roślina, od dawna używana w Ameryce Południowej. Jest niemal 300 razy słodsza niż biały cukier, a przy tym uznawana za niekaloryczną – nie przyczynia się do skoku poziomu glukozy we krwi. Wyobrażacie to sobie? Niekaloryczny zamiennik cukru? Brzmi jak marzenie! Jednak stewia ma charakterystyczny, nieco gorzkawy posmak, który nie każdemu będzie pasował. Może być używana w wypiekach, jednak zyskują one inny smak. Dużo lepiej sprawdza się jako dodatek do napojów i owocowych przetworów. Występuje w postaci świeżych lub suszonych liści, wyciągów w proszku, w płynie i w tabletkach.

W jaki sposób zastąpić cukier stewią? Należy dodać jej mniej niż białego cukru – zamiast 1 szklanki cukru, około pół szklanki stewii.

Cukiernica porcelanowa Lubiana

Melasa – syrop do domowych wypieków

Co jeszcze można używać zamiast tradycyjnego cukru do domowych wypieków? Gęstego syropu o ciemnobrązowej barwie, czyli melasy. Co ciekawe, jest ona produktem ubocznym, powstającym przy produkcji cukru spożywczego. Może być wytarzana z różnych surowców i w zależności od nich, wyróżnia się:

  • melasę buraczaną,
  • melasę trzcinową,
  • melasę karobową.

Szczególnie polecam melasę karobową, uzyskiwaną z mączki chleba świętojańskiego. Ten słodki syrop, oprócz naturalnie występujących cukrów, zawiera również różne składniki odżywcze – żelazo, magnez, witaminy z grupy B. Takie zamienniki cukru białego sprawdzą się w przygotowaniach domowych deserów i różnego typu ciast i ciasteczek.

Pamiętaj jednak, że melasa ma bardziej kwasowy odczyn, dlatego warto łączyć ją z innymi zdrowymi zamiennikami białego cukru lub zastępować nią cukier tylko w połowie.

Syrop klonowy – nie tylko do naleśników

Syrop klonowy słynie jako dodatek do amerykańskich naleśników, czyli pankejków. Zapewne nie raz widzieliście obrazek, na którym góra placków oblana jest solidną porcją syropu. Aż ślinka cieknie! Ale syrop klonowy nada się również do innych deserów, a nawet do mięs, ryb i warzyw. Otrzymuje się go poprzez gotowanie soku klonu cukrowego, aż do odparowania wody. Ten naturalny słodzik to źródło antyoksydantów, witamin z grupy B i różnych minerałów. Ma mniejszą wartość kaloryczną niż biały cukier i miód. Osoby zdrowe mogą z powodzeniem stosować syrop klonowy jako zamiennik cukru, ale te cierpiące na cukrzycę powinny się go wystrzegać. Syrop ten zawiera sacharozę, która podnosi poziom cukru we krwi!

Możesz zastępować nim cukier w domowych wypiekach (zamiast 1 szklanki cukru użyj 3/4 szklanki syropu), ale ze względu na jego płynną konsystencję, zmniejsz ilość płynnych składników z przepisu. Porcję mleka lub wody zmniejsz o ok. 3 łyżki.

Zdrowe zamienniki cukru

Jaki cukier jest zdrowy? Cukier kokosowy!

Czym słodzić zdrowo płatki owsiane, desery, herbatę, ale i domowe wypieki? Do tego wszystkiego świetnie nada się wszechstronny cukier kokosowy, wytwarzany z soku pąków palmy kokosowej. Nieprzetworzony cukier kokosowy to źródło cennych minerałów (potasu, wapnia i żelaza), witamin z grupy B, witaminy C i aminokwasów. Wyróżnia się niskim indeksem glikemicznym i… świetnym smakiem, zbliżonym do cukru trzcinowego. To dobry zamiennik stosowany do wypieku ciast i ciasteczek, a także do przygotowywania mlecznych deserów. Cukier kokosowy będzie również idealnym dopełnieniem słodko-kwaśnych dań z kuchni tajskiej. Swoją cukiernicę napełnij zatem cukrem kokosowym i zobacz, czy sprawdzi się w Twojej kuchni jako alternatywa dla białego cukru.

Syrop z agawy – zamiennik cukru, ale i miodu

Jakie są jeszcze inne, zdrowe zamienniki cukru, których warto używać w swojej kuchni? Możesz wykorzystać syrop z agawy! Syrop ten wywodzi się z Meksyku i wytwarzany jest z niektórych gatunków agawy. Jego karmelowy smak można porównać do delikatnego miodu, dzięki czemu znajduje zastosowanie nie tylko jako zamiennik białego cukru, ale i kalorycznego miodu. Jest dużo słodszy od cukru, dzięki czemu można używać go mniej. Ma również niższy indeks glikemiczny niż miód. Często wybierany przez wegan i stosowany w różnych przepisach kulinarnych. Świetnie sprawdzi się do słodzenia zimnych soków i lemoniad, ponieważ dobrze rozpuszcza się w wodzie.

Możesz użyć go zamiast miodu lub cukru przy pieczeniu pierniczków i świątecznych ciast. Zamiast szklanki cukru, dodaj 3/4 szklanki syropu z agawy. I tak jak przy innych płynnych zamiennikach cukru, odejmij parę łyżek (ok. 3 łyżki) płynów – mleka, wody czy wina.

Owoce – świeże, suszone, musy i soki

Owoce to źródło witamin i minerałów, więc czemu nie dodawać ich do naszych wypieków? Są źródłem fruktozy, ale dużo bezpieczniejszej dla naszego organizmu niż ta wyekstrahowana, która dostępna jest w sklepach. Owoce surowe, suszone lub w postaci soków i musów osłodzą nam domowe ciasta, ciasteczka, a także owsiankę, jaglankę i koktajle.

  • Do słodzenia najlepiej nadadzą się banany, jabłka i gruszki.
  • Z suszonych owoców warto wybrać daktyle, rodzynki i figi.

Uważaj jednak, by suszone owoce nie zawierały w swoim składzie siarki. Najlepszym rozwiązaniem będzie samodzielne suszenie owoców w domu – pomoże Ci w tym suszarka do grzybów i owoców. Czym jeszcze można słodzić własnej roboty wypieki? Polecam domowy sok jabłkowy, który skutecznie osłodzi niejedno ciasto, ale również przetwory z owoców.

Butelki na soki Kilner

I pamiętajcie, ze słodkiego nie trzeba rezygnować, tylko warto wybrać zdrowsze zamienniki cukru! 😉

Ocena: 4.2/5.
Please wait...