Urodzinowa impreza, a także każda inna domówka nie może obejść się bez małych, ale sycących przekąsek. Przygotuj zdrowe przekąski na urodziny, które zamiast chipsów i słodyczy przyjemnie napełnią brzuchy zaproszonych gości. Przepisy na lekkie smakołyki, zarówno na słono, jak i na słodko, to świetna propozycja na imprezowe menu!

Z własnego doświadczenia wiem, że jednym z najważniejszych punktów organizacji urodzin we własnym domu jest przygotowanie smacznego jedzenia. Zamiast iść na łatwiznę i kupować wielkie paczki chipsów i pudełka ciastek oblanych czekoladą, warto postawić na coś bardziej wartościowego. Przekąski powinny być przede wszystkim zdrowe, ale i smaczne! Takie smakołyki przygotowuje się naprawdę szybko i łatwo. Podrzucam Wam kilka przepisów na dietetyczne przekąski na wieczór w gronie znajomych!

Kolorowe szaszłyki z warzywami i kurczakiem, czyli zdrowe przekąski na grilla

Jak zrobić zdrowe przekąski na urodziny, by były nie tylko dietetyczne, ale i smaczne? Kluczek do sukcesu jest wykorzystanie wartościowych składników: różnorodnych warzyw, ziół, przypraw i dodatków. Jednym z pomysłów są grillowane szaszłyki z kolorowymi warzywami i piersią z kurczaka. Dobre nie tylko na majowego grilla, ale również na wieczorną domówkę.

Szaszłyki zdrowe przekąski na grilla

Składniki:

  • Cukinia
  • Papryka czerwona i żółta
  • Cebula
  • Ananas
  • Pierś z kurczaka

Sposób przygotowania:

  1. Dokładnie umyj wszystkie warzywa oraz mięso.
  2. Jeśli masz więcej czasu, najpierw zamarynuj mięso i pozostaw je w lodówce na kilka godzin, a dopiero, gdy przejdzie aromatem przypraw zabierz się za resztę. Jeśli nie, wystarczy, że obtoczysz je w przyprawie tuż przed grillowaniem.
  3. Pokrój składniki na kawałki o podobnej wielkości, tak by na jednym szaszłyku zmieściło się wiele różnych składników. Przypraw warzywa solą i pieprzem i zacznij nadziewać je na długie szpilki lub patyki do szaszłyków. Zadbaj o to, by Twoje szaszłyki były jak najbardziej kolorowe!
  4. Na jedną szpilkę nadziej kawałki czerwonej i żółtej papryki, zielonej cukinii, słodkiego ananasa, kurczaka i cebulki w różnych konfiguracjach.
  5. Gotowe przekąski skrop oliwą i wrzuć na ruszt!

Do grillowania szaszłyków wcale nie potrzebujesz tradycyjnego grilla ustawionego w ogrodzie. Możesz przygotować je jeszcze przed rozpoczęciem imprezy, wykorzystując patelnię grillową ze specjalną powierzchnią z rowkami. Nieprzywierająca powłoka sprawia, że możesz grillować mięso i warzywa nawet bez użycia tłuszczu! Przygotowane szaszłyki ułóż dopiero na dobrze rozgrzanej patelni i grilluj je przez około 20 minut, co chwila przekręcając przekąski, by równomiernie się przypiekły.

Rada: Jeśli mięso wciąż pozostaje niedopieczone, możesz włożyć szaszłyki do nagrzanego piekarnika. Niektóre patelnie grillowe mają odczepiane rączki, dzięki czemu przełożysz całe naczynie wraz z przekąskami do piekarnika.

Zdrowe przystawki po włosku – koreczki Caprese

Caprese to włoska sałatka przyrządza z plasterków świeżych pomidorów i mozzarelli. Składniki udekorowane są liśćmi aromatycznej bazylii, doprawione pieprzem i polane oliwą z oliwek. Naprzemienne ułożenie produktów, raz czerwony, raz biały, wraz z dodatkiem zielonej bazylii ma przypominać włoską flagę. Zamiast tradycyjnej sałatki, proponuję nieco zmodyfikować przepis i przygotować koreczki Caprese – doskonałe na jednego kęsa.

Koreczki Caprese

Składniki:

  • Pomidorki koktajlowe
  • Małe kulki mozzarelli
  • Świeża bazylia
  • Oliwa z oliwek
  • Pieprz

Sposób przygotowania:

  1. Wykonanie jest banalnie proste. Umyj pomidorki i liście świeżej bazylii, a kuleczki mozzarelli odsącz z zalewy.
  2. Możesz użyć składników w całości lub przekroić je na pół.
  3. Na wykałaczki lub patyczki do koreczków nadziej pomidorka, liść bazylii, kulkę białego sera, ponownie bazylię i pomidorka.
  4. Tak przygotowane koreczki lekko skrop oliwą i dopraw świeżo zmielonym pieprzem. Ot, cała filozofia!

 Domowe chipsy, czyli dietetyczne przekąski do piwa

Fit przekąski na imprezę wcale nie muszą ograniczać się tylko do surowych warzyw i owoców! W prosty sposób możesz przygotować domowe chipsy, które będą zdrową alternatywą dla tych sklepowych, będących prawdziwą bombą kaloryczną. Własnej roboty chipsy nie wymagają użycia tłuszczu ani żadnych chemicznych dodatków, by były smaczne i chrupiące. W ich przygotowaniu pomoże Ci specjalny zestaw do robienia chipsów marki Mastrad lub osobna krajalnica i talerz, który może być użyty w mikrofalówce.

Zestaw do domowych chipsów

Składniki:

  • Ziemniaki – tradycyjne lub słodkie
  • Marchewka
  • Przyprawy: sól, słodka i ostra papryka

Sposób wykonania:

  1. Dokładnie wyszoruj i osusz warzywa. Nie musisz obierać ich ze skórki.
  2. Na krajalnicy (mandolinie) dostępnej w zestawie poszatkuj na bardzo cienkie plasterki ziemniaki, marchewkę i buraki.
  3. Warzywne talarki dopraw solą i delikatnie oprósz słodką i ostrą papryką.
  4. Ułóż je na specjalnej tacce i włóż do mikrofalówki na 4-5 minut. Moc kuchenki mikrofalowej powinna być ustawiona na 900W. Czas przygotowywania chipsów jest jednak zależny od ilości talarków, które włożymy do mikrofali, dlatego musisz trzymać rękę na pulsie.

Jeśli nie posiadasz specjalnej tacki to przyrządzania domowych chipsów, ułóż je po prostu na papierze do pieczenia rozłożonym na talerzu, który może być używany w mikrofali. Gotowe chipsy to zdrowe przekąski idealne zarówno do wina, jak i piwa.

Lekka, wiosenna sałatka na wieczór

Zdrowe przekąski, które podjadamy na diecie, to przede wszystkim różnego typu sałatki. Dlatego nie może zabraknąć ich w naszym urodzinowym menu! Sałatka jest bardzo prosta i szybka w przygotowaniu. Wystarczy sałata, ulubione warzywa i kilka dodatków urozmaicających danie.

Dietetyczne przekąski na imprezę

Składniki:

  • Rukola i sałata rzymska
  • Pomidorki koktajlowe
  • Ogórek
  • Czerwona fasolka konserwowa
  • Ser feta
  • Grzanki czosnkowe
  • Oliwa z oliwek

Sposób przygotowania:

  1. Umyj i osusz wszystkie warzywa, a fasolkę konserwową odsącz z zalewy. W osuszeniu sałaty pomoże Ci specjalna suszarka do sałaty.
  2. Porwij sałatę rzymską na mniejsze kawałki, przekrój na pół wszystkie pomidorki, pokrój ogórka w plasterki, a ser feta w kosteczkę.
  3. Przesyp warzywa, ser i grzanki do większej miski, w której łatwo będzie Ci je wymieszać.
  4. Do składników dodaj odrobinę oliwy z oliwek i dopraw solą oraz pieprzem.
  5. Kolorowa sałatka ładnie zaprezentuje się w większej, szklanej salaterce, z której goście będą mogli nabierać przekąskę do mniejszych miseczek.
Przepis na domowe grzanki czosnkowe: Pokrój pszenną bagietkę w kromki, a te w kosteczkę. Podgrzej oliwę z dodatkiem przeciśniętego przez praskę czosnku. Tak przygotowanym sosem skrop pieczywo i dopraw ziołami prowansalskimi. Wysyp kostki na wyłożoną pergaminem blachę do pieczenia i włóż je na kilka minut do nagrzanego do 200 st. C piekarnika. Sprawdź czy są dostatecznie chrupkie!

Fit przepis na przekąski z mini kanapeczek

Małe kanapeczki z przeróżnymi składnikami to zawsze dobry pomysł na zdrowe przekąski imprezowe. Są bardzo szybkie w przygotowaniu, a także nie wymagają żadnych specjalnych umiejętności kulinarnych. Wystarczy przygotować twarożek, warzywa i inne składniki, które w dowolnej konfiguracji możesz ułożyć na domowych kanapkach.

Zdrowe mini kanapeczki na imprezę

Składniki: 

  • Razowa bagietka z ziarnem lub krążki pumpernikla
  • Twaróg półtłusty
  • Śmietana
  • Natka pietruszki

Dodatki:

  • Jajko
  • Łosoś wędzony w plastrach
  • Chuda szynka
  • Rzodkiewka
  • Ogórek

Sposób przygotowania:

  1. Pokrój razową bagietkę na małe kromeczki. Do przygotowania kanapeczek możesz wykorzystać także małe krążki pumpernikla, które ładnie zaprezentują się na stole z przekąskami.
  2. Rozgnieć twaróg widelcem i dodaj do niego łyżkę śmietany, tak, by uzyskać gładką masę.
  3. Dopraw solą i dokładnie wymieszaj.
  4. Kremowy twarożek możesz wycisnąć na kanapki przez rękaw cukierniczy, dzięki czemu uzyskasz ładne kształty domowego serka na pieczywie.
  5. Ugotuj jajko na twardo i pokrój je za pomocą krajalnicy do jajek na plasterki. Umyj rzodkiewki i ogórka i również pokrój je na plasterki. Wędzonego łososia oraz szynkę zwiń w ruloniki.
  6. Kromki bagietki lub pumpernikla udekorowane domowej roboty twarożkiem obłóż przygotowanymi składnikami. Na jednej ułóż plasterek jajka z ogórkiem, na drugiej rulonik szynki z rzodkiewką, a na jeszcze innej rulonik wędzonego łososia. Możesz dowolnie mieszać ze sobą składniki. Każdą z kromek przyozdób natką pietruszki.

Ryżowe zdrowe przekąski, czyli przepis na sushi

Coraz więcej moich znajomych przekonuje się do sushi, a dla tych nieprzekonanych mam w zanadrzu również inne smaczne i zdrowe przekąski. Przygotowanie sushi we własnym domu to wcale nie żadna wyższa szkoła jazdy. Zapewniam, że przyrządzenie tych japońskich przysmaków jest możliwe nawet bez wcześniejszych kursów na sushi mastera. 😉 Wszystkie składniki są już bez problemu dostępne nie tylko w specjalnych sklepach z azjatyckimi produktami, ale również w supermarketach z odpowiednimi stoiskami.

Ryżowe przekąski sushi

Składniki:

  • Ryż do sushi – 250 g
  • Wędzony łosoś
  • Świeży ogórek
  • Wodorosty nori

Marynata:

  • Ocet ryżowy – 3 łyżki
  • Sos sojowy – ½  łyżki
  • Cukier – 1 ½ łyżki

Sposób przygotowania:

  1. Podstawę całego przepisu stanowi dobrze przygotowany ryż do sushi. W małym rondelku ugotuj 250 g ryżu. Pamiętaj, że ryż do sushi gotuje się inaczej niż ten zwykły. Wskazówki, jak właściwie należy to robić znajdziesz poniżej.
  2. Ryż nie może obejść się bez specjalnej marynaty! Wymieszaj w miseczce ocet ryżowy, sos sojowy oraz cukier. Tak przygotowaną marynatę wlej do jeszcze ciepłego ryżu i za pomocą drewnianej łopatki dokładnie wszystko wymieszaj.
  3. W przygotowaniu azjatyckich przekąsek pomogą Ci specjalne akcesoria do sushi, takie jak bambusowa mata, drewniane pałeczki, forma do sushi, deska do serwowania i małe miseczki do sosu. Na bambusowej macie rozłóż płat wodorostów nori, a na nim ryż, w odpowiedniej odległości od krawędzi. Na samym środku ułóż paseczki wędzonego łososia oraz obranego ogórka.
  4. Zacznij zwijać płat nori wraz z zawartością. Co ważne, bambusowa podkładka musi być cały czas na zewnątrz! Roluj sushi do styku, dociskaj i powtarzaj ruchy. Tak zwinięty rulonik musisz jeszcze pokroić na kilka kawałeczków. Prawda, że nie tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać?

Sushi najlepiej smakuje serwowane z wasabi, marynowanym imbirem i sosem sojowym.

Jak dobrze ugotować ryż do sushi? Odmierz 250 g ryżu i dobrze przepłucz przy pomocy sita. Zalej ryż zimną wodą na około 15-20 minut, a po odcedzeniu przełóż do rondelka. Dolej do garnuszka 1 ½  szklanki wody, a gdy woda zacznie wrzeć, gotuj ryż przez 10 minut pod przykryciem. Gotowy ryż zestaw z ognia i odstaw na kolejne 15 minut, nie zdejmując pokrywy.

Meksykańska salsa z pomidorów, idealna do fit przekąsek

Zamiast kupować gotowy sos, warto przygotować go we własnej kuchni. Bez żadnych chemicznych dodatków, całkowicie naturalny, na pewno przypadnie do gustu Twoim znajomym. Lekko pikantna salsa pomidorowa jest doskonałym dodatkiem do innych fit przekąsek – domowych chipsów, kawałków surowych warzyw, a nawet kanapeczek.

Salsa pomidorowa do fit przekąsek

Składniki:

  • Dojrzałe pomidory – 2-3 szt
  • Mała papryczka chili
  • Czerwona cebula
  • Ząbki czosnku – 2 szt
  • Sok z połowy limonki
  • Świeża kolendra
  • Sól i pieprz

Sposób przygotowania:

  1. Aby ułatwić sobie obieranie pomidorów ze skórki, sparz je wcześniej w gorącej wodzie. Usuń z nich gniazda nasienne i pokrój w małą kosteczkę.
  2. Posiekaj połowę małej papryczki chili (nie za dużo, by Twoi goście nie zaczęli zionąć ogniem!) oraz czerwoną cebulę. Poszatkowane składniki dodaj do pomidorów.
  3. Przeciśnij 2 ząbki czosnku przez praskę i dodaj do warzyw. Przypraw salsę odrobiną soli i aromatycznego pieprzu, polej sokiem z połówki limonki i dodaj świeżą kolendrę.

Pikantną, pomidorową salsę przełóż do miseczek do dipów i ustaw wśród reszty przekąsek. Nie zapomnij o zaserwowaniu na stół surowych paseczków marchewki, selera naciowego i chrupiącej papryki, które dobrze komponują się z różnego typu dipami.

Dietetyczne muffiny z rabarbarem, czyli zdrowe przekąski zamiast słodyczy

Zdrowe urodzinowe menu wcale nie wyklucza przygotowania czegoś słodkiego. 😊 Zamiast sklepowych, naładowanych pustymi kaloriami słodyczy, warto upiec zdrowsze wersje ciast i ciasteczek. Dobrym pomysłem są na przykład owsiane muffiny z kawałkami rabarbaru, który nadaje im ciekawego, kwaskowatego posmaku. Naprawdę trudno się powstrzymać przed sięgnięciem po kolejną i kolejną!

Zdrowe muffiny zamiast słodyczy

Składniki mokre:

  • Mąka pełnoziarnista – 1 ½ szkl
  • Płatki owsiane – 1 szkl
  • Cukier trzcinowy – ¾ szkl
  • Cynamon – 1 łyżeczka
  • Proszek do pieczenia – 2 łyżeczki
  • Soda – ½ łyżeczki
  • Sól – szczypta

Składniki suche:

  • Jogurt naturalny – 1 szkl
  • Olej – ½ szkl
  • Jajko – 1 szt
  • Rabarbar

Sposób przygotowania:

  1. Wszystkie suche składniki (pełnoziarnistą mąkę, płatki owsiane, cukier trzcinowy, cynamon, sodę, proszek do pieczenia i sól) wymieszaj w jednym naczyniu, a wszystkie mokre (jogurt naturalny, jajko, olej) w innym.
  2. Przy wypieku muffinek nie potrzeba żadnego miksera. Wystarczy, że delikatnie połączysz zawartość jednej i drugiej miski.
  3. Pokrój rabarbar na małe kawałki, tak by zapełnił 1,5 szklanki. Dodaj go do masy i lekko zamieszaj.
  4. Ciasto przełóż do specjalnej formy do muffinek, która nada babeczkom doskonały kształt. Przed przelaniem masy do formy, wyłóż jej wgłębienia papierowymi papilotkami, które ułatwią wyjmowanie muffinek z blaszki. Dostępne w przeróżnych wzorach i kolorach będą dodatkowa ozdobą wypieku. Takie dietetyczne słodkie przekąski możesz upiec nawet w kokilkach, czyli specjalnych naczyniach do zapiekania. Podanej w takiej formie będą wyglądały bardzo apetycznie.
  5. Nagrzej piekarnik do 180 ºC i piecz przez około 20 minut. Uważaj, by babeczki nie wysuszyły się zbyt mocno. Najlepsze są takie miękkie, puszyste i wilgotne w środku.

Orzeźwiająca lemoniada brzoskwiniowa

Owocowa lemoniada to świetny pomysł na orzeźwiający napój. W urodzinowym menu oprócz sycących przekąsek, powinny znaleźć się też różne napoje, które ugaszą pragnienie. Lemoniada jest nie tylko smaczna, ale w przeciwieństwie do gazowych, słodzonych napojów – bardzo zdrowa. Wystarczy woda (również taka w formie kostek lodu), wybrane owoce i naturalny słodzik dla podkręcenia smaku.

Brzoskwiniowa lemoniada, czyli fit przepisy na urodziny

Składniki:

  • Litr wody niegazowanej
  • 3 brzoskwinie
  • Sok z połowy cytryny
  • Świeża mięta – kilka listków
  • Cukier trzcinowy – 2 łyżki

Sposób przygotowania:

  1. Umyj brzoskwinie i pokrój je w kostkę. Jeśli chcesz, możesz je dodatkowo obrać.
  2. Zmiksuj owoce w blenderze wraz z sokiem z jednej cytryny, 2 łyżkami cukru trzcinowego i wodą. W wykonaniu tego zadania pomoże Ci zarówno blender z pojemnikiem, jak i blender ręczny.
  3. Przelej lemoniadę do szklanego dzbanka do napojów i dodaj kostki lodu oraz kilka listków świeżej mięty. Napój warto udekorować również cząstkami brzoskwiń. Przy różnego rodzaju przyjęciach sprawdzają się duże słoje z kranikiem, który ułatwia nalewanie lemoniady do szklanek. Świetne rozwiązanie!

Jeśli nie chcesz, by kostki lodu uległy rozpuszczeniu, możesz zaserwować je osobno w wiaderku do lodu. Goście sami będą mogli dodawać lód do swoich szklanek z lemoniadą, w takiej ilości, jakiej będą chcieli.

Mam nadzieję, że przepisy na zdrowe przekąski, zarówno na słodko, jak i na słono, przypadną Ci do gustu, a także spodobają się wszystkim Twoim gościom. 🙂

Ocena: 3.5/5.
Please wait...