Herbata potrafi uprzyjemnić każdą chwilę! Smakuje wyśmienicie pita w większym gronie, ale i w pojedynkę. Tylko prawidłowe parzenie herbaty pozwoli wydobyć z niej najlepszy smak i aromat! Jak właściwie zrobić klasyczną czarną herbatę, a jak zaparzyć zieloną, białą i czerwoną herbatę? Dobrej jakości woda, odpowiednia temperatura i czas parzenia, a także dobra ilość suszu to podstawa!

Pijanie naparu z herbacianych liści to zwyczaj, którą wywodzi się ze starożytnych Chin, jednak prawdziwą ceremonię zaparzania herbaty zawdzięczamy Japończykom. Na co dzień nie zawsze możemy pozwolić sobie na cały ten niespieszny rytuał, ale odpowiednio zaparzoną herbatę możemy zyskać również nieco szybciej. Sposoby parzenia herbaty zależą od rodzaju i gatunku herbacianych liści. Istnieje jednak kilka podstawowych reguł parzenia, które pozwolą wydobyć z każdego gatunku to, co w nim najlepsze!

Przy parzeniu herbaty ważnych jest kilka elementów:

  • Rodzaj i gatunek herbaty
  • Naczynia i akcesoria do parzenia herbaty
  • Ilość herbacianych liści
  • Jakość wody do parzenia herbaty
  • Temperatura wody
  • Czas parzenia
Filiżanki porcelanowe w kwiaty

Kwieciste filiżanki do herbaty będą ozdobą każdego stołu!

 W czym parzyć herbatę? Naczynia do zaparzania herbaty

Gorącą i aromatyczną herbatę możesz zaparzyć tylko dla siebie lub dla większej liczby osób. Jeżeli zależy Ci na szybkim zrobieniu herbaty dla jednej osoby, możesz wykorzystać do tego mały zaparzacz do herbaty, do którego należy wsypać odpowiednią ilość suszu, włożyć do wybranego kubka lub filiżanki i zalać wodą o odpowiedniej temperaturze. Możesz również zdecydować się na bardziej kompleksowe rozwiązanie, czyli kubek z zaparzaczem, który bez problemu pomieści większą ilość suszu, a także różne dodatki – goździki czy kawałki pomarańczy.

W przypadku zaparzania herbaty dla większego grona, najlepiej sprawdzi się zaparzacz tłokowy, czyli french press lub dzbanki do kawy i herbaty wykonane ze szkła, ceramiki lub porcelany. Niektóre z nich wyposażone są w sitko, które sprawia, że liście herbaty uwalniają swój aromat, ale nie przedostają się do filiżanek w czasie nalewania napoju z dzbanka. Jeżeli chcesz zaparzyć herbatę prawdziwie po japońsku, wykorzystaj do tego czajnik żeliwny. Czajniczek do parzenia herbaty wykonany z żeliwa utrzymuje temperaturę i aromat naparu przez długi czas!

Ilość herbacianych liści

Najlepszy napar uzyskasz oczywiście z herbaty liściastej, a nie tej w torebkach. Co prawda torebki to ekspresowe rozwiązanie na zaparzenie herbaty, ale będzie ona uboższa w swoim aromacie. Nic nie może równać się z dobrej jakości herbatą liściastą, która pozwala na wydobycie jak najlepszego smaku i aromatu, a także różnych właściwości zdrowotnych, uspokajających czy pobudzających. Ilość liści, którą użyjesz do parzenia powinna być dostosowana do wielkości czajniczka lub innego zaparzacza, a także liczby osób i samego gatunku herbaty. Pamiętaj, że mocno zwinięte liście zwiększą swoją objętość podczas parzenia, dlatego nie należy używać ich zbyt wiele. Zazwyczaj używa się pół lub jednej łyżeczki suszu na jedną filiżankę naparu (na 200 ml wody).

Jakość wody do parzenia herbaty

Przy parzeniu herbaty nie liczy się jedynie jakość wybranego gatunku herbacianych liści, ale bardzo ważna jest również sama woda, której użyjmy do zalewania naparu. Woda musi być przede wszystkim świeża, miękka i nisko zmineralizowano! Każdej herbacie szkodzi woda twarda, o wysokim stopniu zmineralizowania – wapń, magnez i różne osady nie są bowiem neutralne dla smaku i aromatu naparu. Dlatego bardzo pomocne będą tutaj dzbanki do filtrowania wody, które, pozwalają zredukować twardość i mineralizację wody. W twardej wodzie możesz parzyć tylko niektóre gatunki herbat, np. z rejonu Assam, które cechują się większą ekstraktywnością. Niezależnie od wybranego gatunku herbaty, korzystaj ze świeżej wody, zagotowanej tylko jeden raz, gdyż taka woda bogata jest w tlen niezbędny do uzyskania jak najlepszego naparu.

Ile czasu parzyć herbatę i w jakiej temperaturze?

Każdy rodzaj herbaty wymaga innego sposobu parzenia. Temperatura wody i czas parzenia herbaty powinien być dostosowany do wybranego przez Ciebie rodzaju. W obrębie danego rodzaju, istnieją też różne gatunki herbaty, dla których można wskazać kilka ogólnych zasad parzenia. Aby mieć pewność, że woda w czajniku osiągnęła odpowiednią temperaturę parzenia, warto sprawdzić to za pomocą termometru do herbaty. Z kolei w odmierzeniu czasu potrzebnego na wydobycie z liści odpowiedniego aromatu, pomogą Ci minutniki. Inne będą temperatura wody i czas parzenia dla klasycznej herbaty czarnej, a inne dla zielonej, białej i czerwonej.

Parzenie czarnej herbaty

Czarna herbata jest zdecydowanie najpopularniejszą z herbat. Pita bez żadnych dodatków, z cukrem lub z miodem i cytryną. Czarna zawiera dużo teiny, dlatego działa pobudzająco. Odpowiednio parzona przeciwdziała rozwojowi bakterii w układzie pokarmowym, wzmacnia naczynia krwionośne, a nawet chroni zęby przed próchnicą.

Zazwyczaj wsypuje się od pół do jednej łyżeczki na 200 ml wody. Jeśli chcesz zaparzyć herbatę dla większej liczby osób, wykorzystaj do tego dzbanek do kawy i herbaty, ale dodaj wtedy dodatkową łyżeczkę suszu. Zanim wsypiesz do dzbanka ususzone listki, przelej go kilkakrotnie wrzącą wodą – w tej sposób ogrzejesz czajniczek.  Dopiero po dokładnym osuszeniu dzbanka, wsyp do niego odpowiednią ilość suszu i zalej wodą o temperaturze 95°C.  Najlepiej wyłączyć lub zdjąć z kuchenki czajnik tuż przed zagotowaniem, gdy pojawia się bardzo dużo pęcherzyków powietrza. Parz herbatę przez 4-5 minut, by uzyskać jak najlepszy aromat.  Na powierzchni dobrzej zaparzonej czarnej herbaty powinna unosić się delikatna piana, a smak powinien być pozbawiony goryczy.

Szklany dzbanek do parzenia herbaty z sitkiem Windsor

Szklany dzbanek do parzenia herbaty wyposażony w sitko sprawi, że zyskamy czysty napar, gotowy do przelewania do filiżanek.

Parzenie zielonej herbaty

Zielona herbata może działać pobudzająco, ale również uspokajająco – w zależności od tego, jak ją zaparzysz. Posiada również szereg zdrowotnych właściwości: hamuje rozwój bakterii w układzie pokarmowym, obniża ciśnienie krwi, zapobiega nowotworom, przyspiesza wydzielanie toksyn z organizmu i poprawia wygląd skóry.

Zieloną herbatę możesz zaparzyć we wcześniej ogrzanym dzbanku porcelanowym przy użyciu odpowiednio miękkiej wody. Temperatura parzenia waha się od 60 do 90°C (uzależniona jest od danego gatunku zielonej herbaty). Woda osiąga 90°C już po upływie 3-4 minut od momentu zagotowania. Zieloną herbatę wystarczy parzyć przez 3 minuty (dłuższe parzenie nadaje jej goryczy). Jeżeli susz składa się ze sporych liści, możesz parzyć ją niecą dłużej, ponieważ większe liście potrzebują więcej czasu, by uwolnić swój wspaniały smak i aromat.

Jak parzyć zieloną herbatę na pobudzenie i na uspokojenie?

Pierwsze i drugie parzenie - na pobudzenie i uspokojenie
Co ciekawe, zieloną herbatę możesz zaparzyć nawet 2-3 razy. W krajach Azji Środkowej wylewa się pierwszą filiżankę naparu i pija dopiero tę z kolejnego parzenia! Pierwsze parzenie powinno być krótkie – napar zawiera dużo teiny, dlatego ma pobudzające właściwości. Drugie parzenie może być nieco dłuższe – działa wtedy uspokajająco. Łagodzi stres i napięcia emocjonalne.

Parzenie białej herbaty

Zaparzone liście białej herbaty są bogactwem witaminy C, dlatego napar wzmacnia odporność naszego organizmu, a także działa relaksująco. Ponadto zwalcza wolne rodniki, przez co zwana jest „eliksirem młodości”. Przy parzeniu białej herbaty musisz być naprawdę delikatny, ponieważ uzyskiwana jest ona z najmłodszych listków, które nie podlegają fermentacji.

Biała herbata jest lżejsza niż herbata czarna czy zielona, dlatego do parzenia użyj jej dwukrotnie więcej (objętościowo). Temperatura wody nie powinna przekraczać 80°C, a czas parzenia wynosi 2-5 minut. Możesz parzyć ją wielokrotnie, a każde kolejne parzenia wydłużaj do 60 sekund. Jeśli zależy Ci na uzyskaniu mocniejszego naparu, użyj większej ilości liści. Odpowiednie parzenie białej herbaty, pozwoli uzyskać cudownie delikatny napar, którym będziesz mógł delektować się z ozdobnej filiżanki.

Parzenie czerwonej herbaty

Czerwona herbata pobudza trawienie i zmniejsza wchłanianie tłuszczy, dlatego zwana jest „pogromcą tłuszczu”. Ponadto obniża cholesterol, wspomaga pracę wątroby i obniża poziom cukru we krwi. By przygotować idealny napar, liście czerwonej herbaty musisz zalać wodą o temperaturze 96°C i parzyć przez około 3 minuty. Jeśli chcesz zwiększyć jej moc, nie wydłużaj czasu parzenia, ale dodaj więcej liści. Również i czerwoną herbatę możesz parzyć wielokrotnie, a każde kolejne parzenie powinno być wydłużone o 30-60 sekund.

Parzenie aromatycznej herbaty to prawdziwa sztuka, ale nie taka trudna, by nie można było się jej nauczyć 😉 Pamiętaj, by dostosować temperaturę wody i czas parzenia do wybranego rodzaju herbaty. Ilość liści i naczynie, w którym zaparzysz herbaciany napar to już głównie kwestia Twoich upodobań, dlatego musisz ćwiczyć i próbować, aż nie znajdziesz złotego środka!

Ocena: 5.0/5. Oddano 3 głosy.
Please wait...